Friday, May 01, 2015

Nok en totalt uspiselig forførelse – og skam

Fast-Food-Bad

… referat start …

«Gud har frelst oss i dåpen»

Etter å ha skrevet spesialavhandling på Pinsebevegelsen dåpsteologi, klarer jeg ikke lenger å se at denne dåpen er noe bedre enn den lutherske dåpsteologi.

Ja, etter å ha opplevd noen anfall av angst, så har jeg kommet frem til at jeg kjenner meg mye tryggere innenfor en frelseslære som ikke er avhengig av min egen tro og bekjennelse, men av at Gud har frelst oss i dåpen, slik Peter sier det. Det har gitt meg en utrolig fred og jeg vil fortsette å forkynne denne type frelsesvisshet om Guds frelsende inngripen i dåpen, som overgår hva vi kan prestere. …

--> referat slutt

Skriver THOMAS ERLANDSEN i KS (se vedlagte link: http://www.k-s.no/artikkelside/article/1197861 )

Han er totalt forført av djevelen. Detter er så ille som det går an å bli. Jeg mener at det ikke er nødvendig med å vise til Skriften for å opplyse den enkelte om at dette er renspiket løgn. MEN er det noen som er tvil så send en msg så skal vi gi dere ca 10 referanser om nødvendig.

Denne forgiftede læren har foregått nå en lang stund i Pinsebevegelsen og tok virkelig fart etter de såkalte ”doktor avhandlinger” først av Terje Hegertun og så av Karl Inge Tangen og nå da av Thomas Erlandsen. Begge de siste godt hjulpet av Terje Hegertun. At Terje Hegertun ikke allerede har fulgt Ulf Ekman i sin ”Judas” konvertering eller nå Thomas Erlandsen i sin er bare fordi han ønsker seg en topp posisjon i Norges avdeling i Verdenskirken når en gang han får det til godt hjulpet av sin sønn Andreas Hegertun og selvfølgelig sine gode venner Egil Svartdahl og Kjell Haltorp. Inn i en etterlengtet topp posisjon når sammenslåingen med Roma Hora er et faktum. De har allerede i dag en sammenslåing gjennom Norges Kristne Råd.

Det er på tide at menigmann i pinsebevegelsen får øynene opp for hvem som er de farligste ulvene i fåreklær.

Det vil snart bli lagt ut en liste over disse forførte 3HØF som ikke går av veien for å lede mennesker inn på veien til Helvete for å tilfredsstille sin egen agenda.

Så klart Erlandsen har fred nå. Han er jo døv for den Hellige Ånd. Det samme gjelder de oven nevnte. Og de er mange flere som er totalt døve for hva Ånden vil si til menigheten.

Det er ingen hemlighet at undertegnede er medlem av Filadelfia Oslo. For å forklare mer hvordan tingenes tilstand er ut i fra eksempler i egen menighet, som er for mange et forbildet menighet, så kan jeg si at jeg har nå i flere år forsøkt å få de i tale om disse saker. Mitt siste forsøk var et brev til ledelsen hvor jeg ba om et møte. Avslått. Disse feiginger tror dette skal gå over av seg selv. Vel, de tar feil.

La oss i mellomtiden advare så mange som mulig mot disse ulver i fåreklær som Skriften sier vi skal avsløre.

11 Ta ikke del i mørkets ufruktbare gjerninger, men refs dem heller! 12 For det slike mennesker driver med i det skjulte, er det en skam bare å tale om. 13 Men når alt dette blir refset, blir det avslørt av lyset. For alt som blir åpenbaret, er lys. Ef 5:11-13

Se for øvrig:

Spesialavhandling: Thomas Erlandsen Emnekode: AVH504 Spesialavhandling med metode (30 ECTS)

Veileder: Førsteamanuensis Terje Hegertun

Studieprogram: Cand.theol.

År 2011, 11. semester ”Det teologiske Menighetsfakultet”

Utdrag:

Til slutt vil jeg nevne noen alvorlige utfordringer ved Barratts antropologi. Den truer synet på Jesu kroppslige betydning for frelsen. Hvis den moderne antropologi skal råde grunnen i forståelsen av Jesu lidelse på korset, da utløses det et problem med hele den klassiske korrespondansen mellom kristologi og soteriologi. Barratts dåpsteologi er et resultat av hans forståelse av kroppen og det ytres mekaniske og instrumentelle funksjon. Kirkelig lære er opptatt av å fremstå som sann ved å være innbyrdes koherent. Schleiermacher holdt historisiteten for å være avgjørende for kirkelig lære. Doktriner som utgår fra den historiske Jesus, kan føre til inkonsistens.

Schleiermacher mente var viktig å holde forholdet mellom Jesu natur og menneskets natur i riktig balanse, slik at det kunne være mulig å tale om en konsistent sammenheng mellom kristologi, soteriologi og antropologi. En slik analyse muliggjør en distingvering mellom ikke--‐tro og inkonsistens innad i troen. 205 Det vil være tjenlig med en dogmatisk korrespondanseanalyse mellom Barratts antropologi og klassisk kristologi. Det kunne gitt gode argumenter for en justering av pinsebevegelsens dåpsteologi. Det moderne innslaget i min egen konfesjons dåpsteologi, har åpenbare begrensninger ved at den mangler reelt frelsesinnhold og ved at den skiller ekklesiologi fra soteriologi. Det gir også store problemer

for synet på soteriologien knyttet til Jesu jordiske kropp. Derfor vil jeg komme til den økumeniske samtale med stor ydmykhet. Det mitt håp at noen kan slå følge på den samme veien, slik at vi kan berike vår egen dåpsteologi med det innhold dåpen faktisk har, og at vi anerkjenner andre kirkers dåpspraksis. Konkret innebærer det at vi slutter å kreve baptistisk dåp når barnedøpte vil tilslutte seg som medlemmer i våre pinsemenigheter. Det var Barratts linje før sin baptistiske dåp og seks år etter sin dåp. Det kan fremdeles være pinsebevegelsens linje i dag.

For noe svada …

Fra KS:

– Det er fantastisk det dere har gjort

Skrevet av Blystad, Stig-Øyvind

Publisert i 04.02.2010

Pinsedoktorene Hegertun og Tangen fikk ros og heder torsdag formiddag på Predikantkonferansen.

Terje Hegertun og Karl Inge Tangen, som begge nylig har fullført hver sin doktorgrad ved Det teologiske menighetsfakultetet, fikk hver sin blomst og hilsen av pinsebevegelsens lederråd torsdag morgen.

– Kjære brødre. Guds velsigne dere. Behold gløden og det enkle evangeliet, sa Ola-Emil Sprakehaug fra Lederrådet.

…………………………………… … … …

Se for øvrig:

60-80 “pastorer” samlet på Toppen (les bunnen) om dåp spørsmålet … følg med så får du se …

Vi ber for snarlig omvendele for de det gjelder.

No comments: