Sunday, May 03, 2015

En sjekkliste for din menighet

filabarratcafe1

Som kjent av flere så har jeg vurdert utmeldelse fra min menighet fordi jeg (antagelig) ikke lenger kan akseptere det de driver med. En slik utmeldelse ser jeg ytterst alvorlig på fordi at jeg ved en utmeldelse erklærer at de fleste innen ledelse ikke er mine søsken. Derfor ba jeg om et møte. Jeg vil gjøre dette kjent da de fleste menigheter har disse problemer. Jeg anbefaler alle å bruke denne sjekkliste for å få klarhet i viktige spørsmål i dag. Selvfølgelig noe justert etter vær og føreforhold. Min innledning lyder:

”Jeg vil her liste opp diverse saker, men vil ikke utelukke at det kan bli flere saker enn dette som vil bli berørt i et slikt møte. Vennligst si klart ifra hvis, mot formodning, et slikt ønske om et møte ikke kan etterkommes og i da så fall vil jeg vite grunnen. Jeg anbefaler at dere setter av en hel dag.”

For ordens skyld vil jeg her svare for de siden de ikke er i stand til det selv. Jeg understreker at svar gitt av meg er slik jeg føler det og antar at det ville blitt. De har jo full anledning til å komme med kommentarer her dersom de ikke er enig:

  1. Stemmer det at det er brukt katolsk prest på bønnemøte for å be? - JA
  2. Dere sier: ”Bønnearbeidet er også knyttet opp mot tverrkirkelige bønnesatsinger”. Hvilke ”kirkesamfunn” samarbeides det med? – ALLE MED TREENIGHETSLÆRE
  1. Har menigheten nå eller tidligere hatt noen som helst annen form for samarbeid med RKI? Som for eksempel felles lovsangsfester? - JA
  1. Stemmer det at jeg ikke kan stå for min bekjennelse hvis jeg forfekter at Skjøgen i åpenbaringen er RKI? (Uttalt av eldste med tre til fire vitners påhør.) - JA
  1. Stemmer det at menigheten forholder seg til regler utarbeidet av NKR? - JA
  1. Eventuelt blir da dette i utakt med menighetens ønsker om hvordan evangelisering skal foregå og hvem som skal evangeliseres og også hva slags syn man måtte ha på RKI samt hvilke uttalelser som man kan komme med i forbindelse med RKI? - JA
  1. Står det enkelt medlemm fritt til å ha en forståelse av at Skjøgen nevnt i Åpenbaringen er RKI, samt at kan man forfekte dette uten at menigheten vil ”straffe” vedkommende med en nedlatende og utelukkende holdning? – NEI
  1. Hva er menighetens syn på dette? Er deres lære at Skjøgen i Åpenbaring er RKI? Hvis ikke hva legger de til grunn for at de utelukker dette eller er i tvil om dette? Og dersom dette ikke er læren lenger hva legges til grunn for forandring og da igjen hvem mener menigheten at Skjøgen er som Jesus ber all komme seg ut av? – NEI, VI VET IKKE HVEM HUN ER
  1. Dersom dette ikke er tilfelle (at menigheten lærere at Skjøgen er RKI), hvorfor har man forandret syn på dette ettersom dette har vært læren hos Pinsemenigheter helt siden Azusa Street? Også Barratt var klinkende klar om den falske læren til RKI. Likeledes har jo Thoralf Gilbrant skrevet om dette tindrende klart; at Skjøgen er RKI. (Thoralf Gilbrant: ”Den Katolske Kirkes forfølgelser”, Les også ref1 fra Studiebibel) Også hvem har hatt ansvaret for å forandre læren? Og når ble det gjort? – DET MÅ VI FÅ KOMME TILBAKE TIL …
  1. Skjønner menigheten at dere ”frelsesbønn” utlagt på sine nettsider er i strid med Guds Ord? Og dersom dette er/blir forstått er man villig til å slette og/eller forandre på undervisningen? - NEI
  1. Vil man stadig forfekte at læren er at ”man kan bare komme og ta nattverd, så er man frelst” - JA
  1. Hvor kommer praksisen fra å tenne lys for de man ber for generelt og ber for til helbredelse? – HUSKER IKKE
  1. Hvorfor er det helt umulig å få oversendt en detaljert oversikt av midler brukt til misjon de siste ti år? (Dette er blitt purret og lovet av dere flere ganger). – LA OSS SJEKKE …
  1. Hvor mange har latt seg døpe i menigheten de siste ti år? Og hvor mange av disse er barn av medlemmer? – LA OSS SJEKKE …
  1. Hvem har etter menighetens lære ”rett” til å døpe? – DET MÅ VI KOMME TILBAKE PÅ
  1. Er læren slik at alle som har den såkalte ”treenighetslære” er søsken og vi kan samarbeide med disse og med disse menigheter? - JA
  1. Forstår menigheten det slik at vi trenger å bli mer lik verden for å vinne verden, eller at vi klart trenger å distansere oss fra verden for å vinne verden for Jesus? – FORSTÅR IKKE SPØRSMÅLET
  1. Er menighet klar over at deres opptreden på flere punkter og spesielt opptreden av flere pastorer og eldste kan meget lett bli sett på som utøvelse av kontroll? Noe en vil kalle ”sitt stille i båten” praksis samt ”la oss tie det i hjel” praksis. - NEI
  1. Skjønner menigheten at den har et overeksponert aktivitetsprogram som nærmest kun aktiver medlemmer, men ikke ledere spesielt mange til dåp i vann? - NEI
  1. Erkjenner menigheten at de er i akutt behov for ”de fem tjenestegaver”? Da spesielt apostler, profeter og evangelister? Hvorfor har disse nærmest forsvunnet fra menigheten i så mange år? - NEI
  1. Ønsker menigheten å kartlegge eventuelle uklarheter angående vårt virke i Filippinene. - NEI
  1. Hva er grunne til at menighet overhode ikke ønsker å støtte oss på noen som helst måte i Filippinene? Har vi i det hele tatt vært ett bønnetema på bønnemøte? Siden det ble opplyst på siste menighetsmøte, hvor jeg var tilstedet, at vi har plantet menigheter i Filippinene – mener da menigheten at vi ikke opptrer korrekt i dette eller har en feil lære siden de tar slik avstand fra oss? – VET IKKE
  1. Har menigheten en lære som går på at ”Muslimer har samme Gud som oss”? Eller at Allah er bare et annet navn for Gud som Bibelen forkynner? - JA
  1. Hva skjer med pastorer og eldste dersom det kan bevises at de har falsk lære og de ikke forandrer på dette etter advarsler? – INGEN TING
  1. Må man tale i tunger for å være født på ny eller som man noen ganger sier; Åndsdøpt? - JA
  1. Kan menigheten innrømme at det er flere typer av spesifikke lærer i den Lutherske kirke, da den Norske Kirke og da igjen MF samt baptister, som de ikke kan være enige i. - NEI
  1. Har menigheten nå tatt læren om at ”en gang frelst, alltid frelst” (at man ikke kan ”miste” frelsen)? - JA
  1. Er menigheten i ferd med eller vurderer å fravike kravet om dåp (såkalt troende dåp) for medlemskap? I så fall altså åpne opp for at såkalt ”barnedåp” (sprinkling av vann i hodet på spedbarn) blir godkjent for medlemskap? - JA
  1. Har ett medlem rett til å stille slike spørsmål som dette uten å komme i fare for å bli baktalt, uthengt forskjellsbehandlet, behandlet nedlatende og prøvet stoppet? - NEI

Likeledes vil jeg at dere redegjør for hva dere mener ved at Andreas Hegertun sier det han sier i en artikkel i menighetsbladet 4/2014; ” Det er veldig gledelig at så mange mennesker feirer gudstjenester der (i RKI).”

Likeledes vil jeg gjerne at vi lufter deres syn på det økumene og ”verdenskirken”, ekteskapet/skillsmisse og homofili samt det man kaller ”Kundalini” ånd.

Og til sist men ikke minst; læren om;

Gjenfødelse, dåp i vann, dåp i Ånd, født av vann, født av Ånd.

Alt dette samlet ser jeg på som meget viktig å få belyst dersom jeg skal kunne få et godt grunnlag til å ta min beslutning når det gjelder en eventuell utmeldelse.

Ref1:

Gilbrant (eller medansvarlige) skriver i norsk studiebibel vedr. Åp. 17 - (Bibelforlaget):

”… Det er få ting det er så bred enighet om blant tolkere av ulike skoler, som dette at Babylon står for Rom. Allerede blant kirkefedrene rådet dette syn. Det er spørsmål om hvorvidt Babylon står for det keiserlige Rom eller for det pavelige Rom, som er grunnleggende. Det vil igjen si at det saken dreier seg om, er hvorvidt Babylon står for verdslighet eller villfarelse, for hedenskap eller frafall. Den kirkehistoriske tolkning er det gamle protestantiske syne. Det går ut på at Antikrist og pavedømmet er den store skjøge, Babylon ...”

OBS!

Det er ikke slik at det dere mener kan ropes ut fra talerstoler mens legmann må nøye seg med å bli totalt avvist på alle måter eller må hviske dere en forespørsel i øret på bakrommet en dag han er ekstra heldig å få to minutter etter et møte. Vi er kommet lenger nå. Det dere roper ut i full offentlighet blir testet og konfrontert i full offentlighet. Det er helt etter Skriften. Og det vil skje i sosialt media.

Jeg håper jo at dette vil få de på andre tanker slik at eventuelle misforståelser kan bli oppklart og jeg vil kunne få et solid grunnlag for å vurdere å bli eller melde meg ut.

No comments: