Friday, January 01, 2021

Er prøvelsens stund allerede her?


 

Det som slår meg først er forbudet om at troende kan samles for å tilbe. Over hele verden har man satt restriksjoner under portforbud og «Lock Down», samt andre strenge karantene regler om samlinger. Det er også på trappene vaksinebevis som gjør det slik at om du ikke har det kan du bli stoppet fra å reise etc. Her i Filippinene kan man bli skutt for ikke å overholde karantene regler. For noen år siden (før vi reiste til Norge for ca. 4 år) hadde vi en menighet her med ca. 20-30 besøkende hver søndag. Hadde det vært i dag måtte vi ta valget om å følge Jesus Kristus eller ikke.

Hadde Kristina og jeg levd her uten Rena ville vi ikke kunne gå i butikken å kjøpe mat. Karantene kort som må vises over alt utstedes ikke for de under 21 og over 60. I strenger perioder har vi ikke lov å forlate huset. En ting er sikkert; ingen av oss kommer til å ta vaksinene. Ikke at vi ser på den som «merket», men det er andre ting som gjør at vi vil nekte. Bl.a. fare for sterilisering av Kristina. Kristina har nå mistet et helt år på skole. Skolen starter ikke «face to face» før barna her er vaksinert. Det betyr mest sannsynlig i realiteten at Kristina ikke vil gå på skole før hun kommer til Norge. Og kanskje ikke da heller …

En annen saker jo at reiser vi til Norge kan Filippinene forlange vaksine bevis for å returnere. For å reise til Norge nå må vi ha negativ test siste 72 timer, munnbind på fly og 14 dager karantene når vi kommer til Norge. Har vi ikke bopel må dette skje på hotell til NOK 500 pr. døgn er stykk. Den nette sum av NOK 21.000,-. Min månedspensjon etter trekk er langt mindre.

Som vi skjønner så er ikke nektet mulighet for «å kjøpe og selge» langt unna.

Hvorfor skriver jeg dette? Fordi jeg vil gjerne åpne øynene til de som tror at vi som gjenfødte skal unngå vanskelige tider.  Jeg minner om dette:

28 Frykt ikke for dem som dreper legemet, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller for ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvete! 29 Selges ikke to spurver for en skilling? Men uten deres Far faller ikke én av dem til jorden. 30 Men endog hårene dere har på hodet, er talt alle sammen. 31 Frykt derfor ikke, dere er mer verd enn mange spurver. 32 Derfor, hver den som bekjenner meg for menneskene, ham skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen. 33 Men den som fornekter meg for menneskene, ham skal også jeg fornekte for min Far i himmelen. 34 Dere må ikke tenke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. 35 Jeg er kommet for å sette skille mellom en mann og hans far, mellom en datter og hennes mor, mellom en svigerdatter og hennes svigermor, 36 og en manns husfolk skal bli hans fiender. 37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors og følger etter meg, er meg ikke verd. 39 Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. Matt 10:28-39

 

No comments: