Saturday, May 09, 2015

En Sjekkliste for den Smale Vei

Det store frafallet – del 5

mary_worship1

Er det dette vi skal se på Toppen?

Bare for å slå det klinkende klart fra begynnelsen: Å komme til tro skjer av nåde gjennom tro. Bare i troen på Jesus og bare det. Ingen gjerninger overhode annet enn å tro. Og selv den troen er gitt av Jesus. Og det er av bare nåde.

Men vi skal her snakke om den arv som venter de som fortsetter på denne veien. Og ikke snur igjen og vandrer på en annen vei.

13 Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port, og bred er den vei som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. 14 For trang er den port, og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den. Matt 7:13f

”Den Smale Vei er forsøkt gjort så bred i dag at det er umulig å gå seg vill”

- Kjell Sørsdal i ”Hovmod”

Vi kommer ikke utenom dette faktum:

23 En sa da til ham: Herre, er det få som blir frelst? Men han sa til dem: 24 Strid for å komme inn gjennom den trange dør! For mange, sier jeg dere, skal søke å komme inn og ikke være i stand til det. Luk 13:23f

19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. 20 Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter. 21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre! har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? 23 Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som gjorde urett! Matt 7:19-23

Så hvem er alle disse som her nevnes. Det er mennesker som påstår å være troende! Ja helt riktig de roper ut til Jesus; Vi tror Jesus, slipp oss inn. Men han sier ikke bare nei, Han sier; ”vik bort dere som har gjort URETT”

Så da er det jo viktig å finne ut hva er det å gjøre urett? Vi må altså definer hva det vil si å tro.

6 For det heter i Skriften: Se, jeg legger i Sion en hjørnestein, utvalgt og dyrebar. Den som tror på ham, skal ikke bli til skamme. 7 Æren tilhører altså dere som tror. Men for de vantro er den stein som bygningsmennene forkastet, blitt til hjørnestein og snublestein og anstøtsklippe. 8 Det er disse som snubler ved sin vantro mot Ordet – til det er de også satt. 9 Men dere er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom, for at dere skal forkynne hans storhet, han som kalte dere fra mørket til sitt underfulle lys, 10 dere som før ikke var et folk, men nå er blitt Guds folk, dere som før ikke hadde funnet miskunn, men nå har fått miskunn. 1Pet 2:6-10

KJV sier:

Unto you therefore which believe [he is] precious: but unto them which be disobedient, the stone which the builders disallowed, the same is made the head of the corner, 1 Pet.2:7 (min utheving)

Likeledes gjør Jesus det helt klart:

21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. (min utheving)

Mange vil her si dette; ”Ja men Jesus sier at dette”:

For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv. Og jeg skal oppreise ham på den siste dag. Joh 6:40

Og mange andre vers som dette. Og takk Jesus for dine Ord og takk Jesus for denne sannhet!

Men Jesus sier også dette;

Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus. Joh 17:3

At vi må kjenne Ham og at vi må lyde Ham:

Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham. Joh 3:36

“Tyndale” NLT sier:

John 3:36 New Living Translation (NLT)

36 And anyone who believes in God’s Son has eternal life. Anyone who doesn’t obey the Son will never experience eternal life but remains under God’s angry judgment.” (min utheving)

Så som vi ser mange, mange steder sier Jesus rett ut at å tro er å lyde. ”Ingen” som har studert Ordet vil benekte dette å si at nei ”vi kan bare være ulydige så my vi vil det spiller ingen rolle. Bare vi tror så kommer vi til Himmelen”

Vel det som er trist er at mange, mange IKKE har studert Ordet. De har IKKE fått åpenbaringer fra Jesus, men fra en lysende engel, kalt satan.

Hyper-nåde bevegelsen er en av disse, Den Økumene bevegelse er en av disse, den Katolske karismatiske bevegelse er en av disse og mange, mange andre bevegelser og sekter og nå sist også Pinsebevegelen.

Så når du sjekker din vandring på den smale vei så er det noen ganger farlig og sjekket sitt eget liv for frukt som også er en metode for å sjekke, men skal da helst bli gjort av andre siden vi selv er ganske så inhabile i den saken. Det er også dette Skriften sier:

På fruktene skal dere kjenne dem. Sanker en vel druer av tornebusker, eller fiken av tistler? Matt 7:16 (min utheving)

Vi må sjekke oss selv for lydighet. Det er kun lydighet som er et bevis for gjenfødelse. Ikke å tale i tunger, ikke å forkynne evangeliet (noen ganger et annet evangelium), ikke alle mulige aktiviteter, ikke vårt oppmøte på bønnemøte, ikke vår opprakte hender, ikke vår frelsesbønn (noe av det verste du kan gjøre dersom det er å be etter en pastor eller en nettide info).

Ingen ting av dette. Fordi ingen ting kan erstatte tro; handling i lydighet. Derfor sier Skriften:

Men vil du vite det, du uforstandige menneske: Troen uten gjerninger er unyttig. Jak 2:20

Så når vi da har slått fast at uten tro og da lydighet er det umulig å behage Gud:

Men uten tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham. Heb 11:6

Lønn kommer av lydighet.

8 Enda han var Sønn, lærte han lydighet av det han led. 9 Og da han var fullendt, ble han opphav til evig frelse for alle dem som er lydige mot ham, 10 og han ble av Gud kalt yppersteprest etter Melkisedeks vis. 11 Om dette har vi mye å si som også er vanskelig å utlegge, fordi dere er blitt sløve til å høre. 12 For skjønt dere etter tiden burde være lærere, trenger dere igjen at noen lærer dere de første grunnleggende ting i Guds ord. Dere er blitt slike som trenger til melk, ikke fast føde. 13 For den som ennå får melk, er ukyndig i rettferds ord, han er jo et barn. 14 Men fast føde er for de voksne, for dem som ved bruk har øvd sine sanser opp til å skille mellom godt og ondt. Heb 5:8-14

alstå:

Og da han var fullendt, ble han opphav til evig frelse for alle dem som er lydige mot ham, (min utheving)

Det er noen ting vi absolutt trenger å være lydige mot og det er fundamentet:

1 La oss derfor gå forbi barnelærdommen om Kristus, og gå videre mot det fullkomne, så vi ikke igjen legger grunnvoll med omvendelse fra døde gjerninger og tro på Gud, 2 med lære om dåp og håndspåleggelse, oppstandelse fra de døde og evig dom. 3 Og det vil vi gjøre, om Gud tillater det. 4 For de som en gang er blitt opplyst, som har smakt den himmelske gave og har fått del i Den Hellige Ånd, 5 og har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter, 6 og så faller fra, de kan umulig igjen fornyes til omvendelse, siden de på nytt korsfester Guds Sønn for seg og gjør ham offentlig til spott. Heb 6:1-6

Basis lærdommen er disse seks punkter:

  1. omvendelse,
  2. tro (lydighet),
  3. læren om dåp (åndsdåp og vanndåp),
  4. håndspåleggelse (for mottagelse av åndsdåp og helbredelse ved sykdom),
  5. oppstandelse fra de døde og
  6. evig dom.

Her kan vi IKKE kompromisse. Vi kan ikke samarbeide med noen som vi ikke kan enes om i disse punkter.

Vi kan godt ta en diskusjon på om hvor mye vann som bør brukes ved en dåp og om det skal helles over hode som neddykkelse eller om det må skje ved en total neddykkelse i et basseng eller et vann. Eller om vi kan bruke dusjen. Men vi kan ikke diskutere om det må skje på tro og bekjennelse eller ikke.

Vi kan godt diskutere gradene på Ilden i Helvete men ikke om det er Ild der.

Det er ting som ikke kan diskuteres. Det kalles å ikke kompromisse. For hvis vi først er villige til å diskutere så er vi også villige til å kompromisse. Hvis ikke hvorfor skulle vi kaste bort tid på å diskutere?

Så her er noen befalinger fra Jesus som vi ikke kan diskutere:

4 Og jeg hørte en annen røst fra himmelen si: Kom ut fra henne, mitt folk! for at dere ikke skal ha del i hennes synder, og for at dere ikke skal få del i hennes plager. 5 For hennes synder når like til himmelen, og Gud har kommet i hu hennes urettferdige gjerninger. 6 Gi henne igjen som hun har gitt! Gjengjeld henne dobbelt etter hennes gjerninger! Skjenk henne dobbelt i det beger hun selv har fylt! 7 Så mye som hun har opphøyet seg selv og levd i overflod, så mye skal dere gi henne av pine og sorg. Fordi hun sier i sitt hjerte: Jeg sitter som dronning og er ikke enke, sorg skal jeg aldri se! – 8 derfor skal hennes plager komme på én dag: død og sorg og hungersnød. Hun skal bli oppbrent med ild. For sterk er Gud Herren, som dømte henne. Åp 18:4-8

8 Men selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt dere, han være forbannet! 9 Som vi før har sagt, så sier jeg nå igjen: Om noen forkynner dere et annet evangelium enn det som dere har mottatt, han være forbannet! Gal 1:8f

9 Jeg skrev i brevet til dere at dere ikke skulle ha samkvem med horkarer. 10 Jeg mente ikke mennesker i denne verden som driver hor eller som er pengegriske, røvere eller avgudsdyrkere – da måtte dere jo gå ut av verden. 11 Men det jeg skrev til dere, var at dere ikke skulle ha samkvem med noen som kaller seg en bror, men er en horkar eller pengegrisk eller avgudsdyrker eller baktaler eller dranker eller røver. Et slikt menneske skal dere ikke engang spise sammen med. 12 Hva har vel jeg med å dømme dem som er utenfor? Er det ikke dem som er innenfor, dere dømmer? 13 Men dem som er utenfor, skal Gud dømme. Støt da den onde ut fra dere! 1Kor 5:9-13

7 Dere løp godt! Hvem hindret dere fra å være lydige mot sannheten? 8 Denne overtalelsen kom ikke fra ham som kalte dere. 9 En liten surdeig syrer hele deigen. Gal 5:7-9

Og en drøss med andre lignende vers. Vi ser ingen grunn til å gi flere.

Kun disse siden det da hvis vi er ulydige dreier seg om å omvende seg.

Kom derfor i hu hva du er falt fra. Omvend deg, og gjør de første gjerninger! Men hvis ikke, så kommer jeg brått over deg og jeg vil flytte din lysestake bort fra sitt sted – hvis du ikke omvender deg. Åp 2:5

Den som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene: Den som seirer, skal slett ikke rammes av den annen død. Åp 2:11

Omvend deg! Ellers kommer jeg snart over deg og vil kjempe mot dem med min munns sverd. Åp 2:16

Jeg gav henne tid til å omvende seg, men hun ville ikke omvende seg fra sitt horeliv. Åp 2:21

Kom derfor i hu hvordan du har mottatt og hørt. Hold fast på det og omvend deg! Dersom du ikke våker, skal jeg komme som en tyv, og du skal slett ikke vite hvilken time jeg kommer over deg. Åp 3:3

Den som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene! Åp 3:13

Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg. Derfor, ta det alvorlig og omvend deg! Åp 3:19

Så den som forkynner at vi ikke må omvende oss dersom vi er ulydige han forkynner et annet evangelium.

Derfor er et viktig at vi vet hvem dette er:

En av de sju englene med de sju skålene kom og talte med meg og sa: Kom, jeg skal vise deg dommen over den store horen, hun som sitter over de mange vann. Åp 17:1

Det finnes kok undervisning her på bloggen og på nettet til å undervise sannheten om dette i de neste 100 år. 100 millioner (+/-) martyrer har død for denne overbevisning og alle Guds menn fra Luther til Ravenhill har forkynt rett om dette og noen få i dag forkynner rett om dette.

Ingen økumenisk bevegelse, ingen karismatisk katolsk bevegelse, intet samarbeid med Norges Kristen Råd, ingen TV-pastor, ingen leder fra MF, ingen skal komme og forblinde oss med dette. Ikke en gang en lysende engel. Ikke en gang en komité på Hedmarktoppen skal kunne forføre oss i dette. Ikke LED og ikke menigheten Filadelfia eller Jesus Church. Ikke Trosbevegelsen ikke Pinsebevegelsen ikke Ulf Ekman og ikke noen av hans venner.

Ingen har overhode muligheten til å rokke på at hora er fra Roma. Altså at Skjøgen er pavedømme, Vatikanet, Holy See og det som det derunder hører. Som RKI karismatiske bevegelse som denne presten som kommer kun med en agenda og det er å føre oss på ordre fra denne Jesuitt paven tilbake til Roma. Aldri tro noe annet uansett hvem som skulle fortell deg et. De som sier noe annet er forført.

De menigheter og person som vil samarbeide med hora er hennes døtre. De er en vedrestyggelighet for Jesus alle sammen. Hvis du vil oppsøke det Jesus hater og som er vederstyggelig for Ham så bare forsøk. DU kan jo si; ”jeg vil gå. Jeg er nysgjerrig. Jeg kan jo alltids be om tilgivelse etterpå”. Dette er ytterst hovmodig og hovmodighet kommer før et fall.

Så da kan vi forsikre deg om at du etter å ha lest dette, men stadig vil kompromisse og gå og høre på disse falske forkynnere som denne presten og de som vil dele talerstol med ham så kommer du under de som vil bli straffet med dem. Hvis du med vitende og vilje går inn i henne i stedet for å gå ut av henne vil du få del i hennes plager. Hvis du i det hele tatt unngår å dele denne viten med dine brødre kommer du under unnfallenhet. En av de største synder i menigheten i dag.

Så er du lydig? Og hvem er du lydig mot? Dine ”venner”? Din pastor? Den Økumene bevegelse? Satan? Eller er du lydig mot Ordet, Jesus din Herre og frelser? Ikke vær i tvil om det. Det kan koste deg frelsen en dag.

No comments: