Thursday, July 04, 2013

Kapittel 37 - Faste (fra mat)

Under den nye pakt forbyr Jesus faste, altså å bedrøve og/eller plage sjelen. Altså å sørge. Riktig faste er ikke å avholde seg fra mat.

Det er den riktige fasten som er beskrevet og påbudt av Jesus i den Gamle Pakt Han forbyr. Å bedrøve sjelen ved en bestemte dag som jødene hadde økt til to ganger i uken. Jesus snakker aldri om å avholde seg fra mat i en periode eller fra forskjellig type mat i forskjellige perioder. Og derfor avholdt Han selv heller ikke fra dette. Uten på den dagen Han selv hadde utskrevet for dette, antagelig. Som vi vet så er Han Herre over alt og gjør som Han vil med alt. Han måtte jo lære opp jødene i for eksempel hva Sabbat var.

Noen vil påstå at Jesus fastet og at han avholdt seg fra og spise. Det vil vi uttale oss om senere, men først;

14 Da kom Johannes' disipler til ham og sa: Hvorfor faster vi og fariseerne så mye, men dine disipler faster ikke? 15 Og Jesus sa til dem: Kan vel brudesvennene sørge så lenge brudgommen er hos dem? Men de dager skal komme da brudgommen blir tatt fra dem, og da skal de faste. 16 Ingen setter en lapp av ukrympet tøy på et gammelt klesplagg, for da river en slik lapp med seg mer av plagget, og riften blir verre. 17 Heller ikke fyller en ny vin i gamle skinnsekker, for da vil sekkene revne, så vinen spilles, og sekkene blir ødelagt. Nei, ny vin fyller en i nye skinnsekker, da blir begge deler bevart. Matt 9:14-17

Og i tillegg har vi lignelsen om nye/gamle vin-sekker og vin samt gamle klær og nye lapper. som vi ikke ser noen grunn til å utlegge da det bør være plenty når Jesus sier; IKKE gjør det. Men vil legge til at Lukas skriver; «de sier den Gamle vinen er god». Ja de gjør faktisk mange i dag også. De vil ikke ha den Nye.

Noen vil komme med utsagnet om at vi IKKE er sammen med brudgommen. Altså bruden er her på Jorden mens brudgommen, Jesus sitter ved Faderens Høyre Hånd i Himmelen så derfor skal vi faste. At brudgommen er tatt fra oss. Eller de vil gå så langt å si at dette gjaldt brugdesvennene ikke bruden. Vel de må bare holde på, men en dag vil det hovmodet forsvinne. DET BER VI OM JESUS NAVN.

16 Om en liten stund ser dere meg ikke lenger. Og om en liten stund igjen skal dere se meg. 17 Da sa noen av hans disipler til hverandre: Hva mener han med dette som han sier til oss: Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, og om en liten stund igjen skal dere se meg, og: Jeg går til Faderen? 18 De sa derfor: Hva betyr dette som han sier: En liten stund? Vi skjønner ikke hva han taler om. 19 Jesus visste at de ville spørre ham, og han sa til dem: Er det dette dere drøfter med hverandre, at jeg sa: Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, og om en liten stund igjen skal dere se meg? 20 Sannelig, sannelig sier jeg dere: Dere skal gråte og klage, men verden skal glede seg. Dere skal sørge, men deres sorg skal bli til glede! 21 Når en kvinne skal føde, har hun sorg, fordi hennes time er kommet. Men når hun har født barnet, minnes hun ikke sin trengsel mer, i glede over at et menneske er født til verden. 22 Slik har også dere sorg nå. Men jeg skal se dere igjen, og deres hjerte skal glede seg, og ingen tar deres glede fra dere. 23 Og på den dag skal dere ikke spørre meg om noe. Sannelig, sannelig sier jeg dere: Alt det dere ber Faderen om, skal han gi dere i mitt navn. Joh 16:16-23

Vel her er våre klare råd til de som tror det er slik å forstå; at Jesus er tatt fra oss, altså fraværende. Fast natt og dag i sekk og aske med ansiktet mot jorden i gråt og tenners gnissel. Fordi du er altså ikke engang kommet til tro.

Likeledes så er du antagelig så forvirret at du bør gå til undersøkelse hos dine brødre fordi det er dusinvis med steder som Jesus sier; Jeg skal ikke forlate dere, jeg sender dere en annen talsmann, osv osv. Det er for opplagt at Guds Rike er i inne i oss representert ved den Hellige Ånd, Jesus på jord. Å påstå at vi ikke er ett med Fader, Sønn og Hellige ånd er å påstå om seg selv at man ikke er gjenfødt. Vi bruker ikke mer ord på det.

Bare for hjelpe de enda agnostikere som leser; I de dag med faste som Jesus snakker om er at disiplene vil bedrøve sin sjel fra fredag til søndag. Det er alt. Hvis du ikke tror det var slutt på «fasten» og festen begynte når Jesus plutselig stod midt iblant dem må du tro om igjen. Gi meg noe å spise var ordren.

En annen hendelse som kanskje kommer til din hukommelse er da Jesus må i rettesette disiplene å si; Hvor lenge må jeg være hos denne vrange og vantro slekt? (Fritt oversatt) Og etter at Han drev ut denne vrange ånden fortalte Han dem årsaken til at de ikke kunne gjøre det. Vantro og hovmod selvfølgelig.

19 Da disiplene ble alene med Jesus, gikk de til ham og spurte: Hvorfor kunne ikke vi drive den ut? 20 Han sa til dem: For deres vantros skyld! Sannelig sier jeg dere: Om dere har tro som et sennepsfrø, kan dere si til dette fjellet: Flytt deg herfra og dit! Og det skal flytte seg. Og ingen ting skal være umulig for dere. 21 Men dette slag farer ikke ut uten ved bønn og faste. Matt 17:19-21

I forskjellige oversettelser er ikke vers 21 tatt med.

Matthew 17:20-22

New International Version (NIV)

20 He replied, “Because you have so little faith. Truly I tell you, if you have faith as small as a mustard seed, you can say to this mountain, ‘Move from here to there,’ and it will move. Nothing will be impossible for you.”

[21] [a]

22 When they came together in Galilee, he said to them, “The Son of Man is going to be delivered into the hands of men.

Footnotes:

  1. Matthew 17:21 Some manuscripts include here words similar to Mark 9:29. (Som vi ser også i mange overseteseler utelater «and fasting»)

I tillegg er dette kun oversettelsen i Markus mange steder.

(Som det er notert i NKJV – NU omgår «and fasting»)

Mark 9:29

New International Version (NIV)

29 He replied, “This kind can come out only by prayer.[a]”

Footnotes:

  1. Mark 9:29 Some manuscripts «prayer and fasting»

I Lukas nevnes ikke dett med et ord. Men Jesus sier:

Jesus svarte og sa: Du vantro og vrange slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere og tåle dere? Før din sønn hit. Luk 9:41

Merkelig å tenke på at et så omstridte vers her fører til så mye villfarelse. Versene er ikke med i mange av de tidligere kopier og oversettelser og er svært omdiskutert helt opp til i dag. Vi kunne skrivet en egen bok om versene og det betydning, men vi vil ikke gjøre det. Vi vil bare slå fast at dette er ikke nok til å bygge en doktrine om faste på. Snarer tvert imot.

La oss slå det fast. Faste, det som er å avholde seg fra å spise er ikke nevnt som et påbud.

Den Fasten Jesus snakker om vil alltid bli den utkrevende faste.

Dette skal være en evig lov for dere: I den sjuende måned, på den tiende dag* i måneden, skal dere faste og ikke gjøre noe arbeid, verken den innfødte eller den fremmede som bor blant dere. 3M 16:29
* den store forsonings-dagen, Jom Kippur

Så det med at man ikke spiser kommer jo av at man ikke skal gjøre noe arbeid. Så skakt kan det bli. Vil du faste etter dette så kan du ikke gå på jobben, men du må kle deg i sekk og aske og bedrøve dit hjerte. Samtidig må du salve dit hovet og ikke seg sorgfull ut hvis du må gå ut. Og du har ikke lov å snakke om det. I tillegg syntes jeg du skulle la deg omskjære og holde hele loven.

Hvis du snakker om, bare nevner med et ord til noen at du faster er det hovmod. Hvis du ikke sørger for at ingen får vite om det er det hovmod. Likeledes hvis du velger å faste bør du vurdere å gå avsides så du også kan kle deg i sekk og aske. Likeledes bør du holde den fastedagen som er utskrevet i Loven. Likeledes bør du faste som nevnt i flere steder i det GT. Og hvis du vil være ganske så fariseer så fast to ganger i uke. Pass på at det ikke er fra mat, men at du bedrøver og plager sjelen.

Så når Jesus snakker om faste så er det den fasten Han har utskrevet Han snakker om. Faste har med å bedrøve og/eller plage sin sjel. Den norske oversettelsen skulle vært mer forsiktig med saken. I KJV heter det alle disse steder.

And [this] shall be a statute for ever unto you: [that] in the seventh month, on the tenth [day] of the month, ye shall afflict your souls, and do no work at all, [whether it be] one of your own country, or a stranger that sojourneth among you: Lev.16:29
« afflict your souls» - rett oversatt; bedrøve din sjel. Eller plage din sjel.

Strong's H6031 - `anah

Slå opp her så finner du ut mer:

http://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=H6031&t=KJV

Så det er meget viktig at vi behandler dette korrekt av flere grunner. Hovedgrunnen er selvfølgelig at Jesus sier at det er ingen anledning for brudesvennene (og da selvfølgelig bruden) å faste når de er sammen med brudgommen.

Andre grunner er jo at når man holder på å fortelle troende at de må avholde seg fra mat sånn og sånn, Daniel faste og andre faster i et måltid eller annen vær dag osv osv så er det falskt og det forvirrer alle som tror på det.

Mange snakker om at vi skal avholde oss fra mat ved «åndelige slag». Dette er det heller ikke hold for i Skrifte. Det er faktisk ikke hold for noen av alle disse tingen som er så forkynt nå i over 1500 år. Så hva er så vitsen med faste?

I den nye pakt; ingen. Man blir ikke mer Hellig. Noen tror jo det. Man oppnår faktisk ingen ting annet enn å hykle. Jeg har hørt at en del påstår at det virker. Så klart det virker, det er jo brukt sammen med bønn og vår Far hører bønn og bærer over med vår uvitenhet. Du kan jo prøve å revansjere et bønne svar og så teste om det «virket» med «bare» bønn.

Men når du nå vet at Herren forbyr å faste (i den betydning å bedrøve eller plage sin sjel) vil ikke Jesus lenger bære over med hykleriet som dette er. Og spesielt ikke med det voldsomme hykleriet dette er å pålegge andre å gjøre dette og lære at dette er et pålegg fra Herren. Som at man må faste noen dager før man kan bli døpt!

Akkurat som når brudesvennene ikke kan faste så kan altså bruden eller brudgommen selv. Akkurat som en brud eller brudgom går rundt i sorg kledd i aske og kaster aske opp i luften. Bedrøver sin sjel til de grader. Vi er trolovet med Jesus og vi skal ikke faste. Vi skal juble. Gå ut å fortelle de gode nyheter.

Så klart disiplene fastet. De var jo født under loven og levde under loven. Selv etter denne undervisning fastet de noen ganger fortalt i Apg. Men de gjorde mye annet som var foreskrevet under loven også. Men å «faste» fra mat blir ikke mere riktig av den grunn. Når Jesus sier; «når dere faster» - altså bedrøver deres sjeler – så sier Han ikke annet at de overholder de påbud gjort under Mose Loven. Men som sagt han sier ikke; at de skal faste; Han sier, de som er med brudgommen, (da inkludert bruden), kan ikke faste (altså bedrøve sin sjel eller plage sin sjel)

16 Når dere faster, skal dere ikke gå med mørkt ansikt, slik hyklerne gjør. De gjør ansiktet sitt ukjennelig for å vise folk at de faster. Sannelig sier jeg dere: De har alt fått sin lønn. 17 Men du, når du faster, da salv ditt hode og vask ditt ansikt, 18 så ikke menneskene ser at du faster, men bare din Far som er i lønndom. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg. 19 Samle dere ikke skatter på jorden, hvor møll og rust tærer, og hvor tyver bryter inn og stjeler. 20 Men samle dere skatter i himmelen, der verken møll eller rust tærer, og tyver ikke bryter inn og stjeler. 21 For hvor din skatt er, der vil også ditt hjerte være. Matt 6:16-21

Noen har skrevet bøker om «når dere faster» og har dermed lagt ut en falsk doktrine om at «vi er pålagt å faste under den nye pakt». Som nevnt før: Jødene var pålagt og bedrøve og plage sin sjel en gang i året. Dette hadde de da altså utvidet til et par ganger i uken og for sikkerhet skyld lagt til at de ikke skulle spise. Det er forstålig fordi loven sier at når dere plager dere sjel på den store forsonings-dagen skal dere ikke arbeide. Og den som ikke arbeider skal heller ikke ete.

Hvorfor har vi så lite greie på dette. Fordi vi ikke har studert ordet, men kjøpt alt uten å teste. Hvorfor er vi ikke like opptatt av de andre korrekser som Jesus kommer med i bergprekenen, nedskrevet av blant andre Matteus i Kapittel 5-7. Som for eksempel;

15 Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i fåreham, men innvendig er de glupende ulver. 16 På fruktene skal dere kjenne dem. Sanker en vel druer av tornebusker, eller fiken av tistler? 17 Slik bærer hvert godt tre god frukt, men et dårlig tre bærer dårlig frukt. 18 Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, heller ikke kan et dårlig tre bære god frukt. 19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. 20 Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter. 21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre! har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? 23 Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som gjorde urett! 24 Derfor – hver den som hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en forstandig mann som bygde huset sitt på fjellgrunn. 25 Og regnet skylte ned, og flommen kom, og vindene blåste og kastet seg mot dette huset. Men det falt ikke, for det var grunnlagt på fjell. 26 Men den som hører disse mine ord og ikke gjør etter dem, han blir lik en uforstandig mann, som bygde huset sitt på sand. 27 Og regnet skylte ned og flommen kom, og vindene blåste og kastet seg mot dette huset. Og det falt, og fallet var stort. 28 Og det skjedde da Jesus hadde endt denne talen, da var folket slått med undring over hans lære. Matt 7:15-28

Fordi vi finner det svært så praktisk å faste fra mat, og tror dermed at vi kan slå to fugler i en bekk idet vi tilfredsstiller både Herren og kjødet i det vi trenger å gå ned et par kilo. Det kan jo hende at vi også tenker at når jeg avholder meg fra mat så sparer jeg jo penger, men med dette samler vi oss skatter her på jorden, hvis vi da ikke gir alle pengene vi ikke bruket på mat til en som trengte det da. Men vi bruker det vel heller på den siste utgaven av en mobiltelefon selv om den vi har virker aldeles utmerket.

Hvorfor lar vi oss rett og slett ikke omskjære. Jeg er sikker på at hvis Jesus hadde sagt under bergprekenen «når dere kommer og lar deres barn omskjære» osv, så hadde noen kommet opp med en doktrine som sier at vi MÅ omskjæres. Dette kan jo dras ut i det uenderlige. Vær forsiktig når du tar oppvasken at du renser alt etter forskriftene «når dere renser kopper og kar» osv.

Nei vi skal ikke dra det mye lenger, men når jeg står opp om morgenen så takker jeg Jesus for at Hans Rike er i meg ved den Hellige Ånd, så når jeg er ferdig med å studere Ordet og be så spiser jeg frokost. Og når jeg spiser frokost så drikker jeg altså ikke blod eller noe offer til avguder, men koker egget akkurat som jeg vil ha det. I Jesus navn. Så går jeg ut å forkynner de Gode Nyheter og prøver å ikke bli for mye plaget og bedrøve sjelen av alt det onde jeg ser og over alle de mennesker som tydelig vis trenger å korriger sin vei en smule da deres livsførsel ikke akkurat vitner om et liv i Tro og Helliggjørelse.

Nå vil jo noen si at at det står «når dere gir almisser» og «når dere ber» og dermed påpeke at vi kanskje heller ikke trenger å be og gi tiende. Vel, jeg tror ikke vi trenger å kommentere mye dette. Det eneste som vi trenger å si er følgende. Når dere er samme med brudgommen kan dere ikke sørge. Langt mindre oppføre seg hyklersk i det å ikke spise å forfekte av vi med dette Ærer Ham.

Vær sammen med brudgommen så vil han minne dere på at Han har byttet ut fasten (plage sin sjel) for lenge siden med at vi skal ut å fortell og gjøre de God Nyheter. Og når du gjør dette skal vi gjøre som den første menighet.

41 De som nå tok imot hans ord, ble døpt. Og den dagen ble det lagt til omkring tre tusen sjeler. 42 De holdt urokkelig fast ved apostlenes lære og ved samfunnet, ved brødsbrytelsen og ved bønnene. 43 Og det kom frykt over hver sjel, og mange under og tegn ble gjort ved apostlene. 44 Alle de troende holdt sammen og hadde alt felles. 45 De begynte å selge eiendeler og gods, og delte ut til alle etter som enhver trengte det. 46 Hver dag kom de trofast og med ett sinn sammen i templet, og i hjemmene brøt de brødet, og holdt måltid med fryd og hjertets enfold. 47 De lovet Gud og var velsett av hele folket. Og Herren la hver dag dem som ble frelst, til menigheten. Apg 2:41-47

Om Jesus fastet? Vel det er nå slik at Han er Herre over sabbaten og også Herre over det å bedrøve sin sjel. Noen forfektet at han fastet fra mat i ørkenen siden det er brukt et ord som faste i diverse oversettesler. I Markus er det derimot ikke nevnt i det hele tatt og Lukas skriver at «han ikke spiste». Så det tyder på at Matteus som har et ganske så «Jødisk-vinklet» fortelling bruker ett ord han ikke skulle bruke som rett og slett betyr «å ikke spise».

Vi vet jo nå at den fasten som gjeler er å bedrøve sin sjel og jeg tviler på at Jesus gikk inn i ørkenen drevet av den Hellige Ånd for å faste i den betydning vi har i dag. Han gikk inn for å bli fristet av djevelen. Han tok rett og slett ikke med seg hverken skreppe eller noe annet. Kan noen fortelle meg hvordan Han skulle tatt med seg proviant for førti dager?

Som nevnt så er det helt klart at Jesus ikke avhold seg fra hverken mat eller drikke da han ble kalt både fråtser og alkoholikker. MEN en ting er sikkert. Da Jesus levde her på jorden levede Han som han forkynte. Selv om vårt liv spriker i liv og lære så har det aldri gjort det for Jesus. Det kunne kanskje en del bedrevitere konsentrere seg om i stedet for å lage noen falske regler om å avholde seg fra mat.

Husk; en løgn blir ikke sannhet over tid. Ikker over 1000 år og ikke over 2000 år – aldri. Og heller ikke blir den en sannhet hvis den blir fortalt mange nok ganger.

Jeg lurer på; når vi faster så påberoper vi oss i etterkant å ha fått bønne svar. Burde vi ikke heller si faste-svar? Hva er det Jesus lærer oss om dette. Jo det er på grunn av vantro at vi ikke får svar. Det er ikke fordi vi fastet for lite eller lignende. Vi er så hovmodige at vi aldri vil innrømme vantro. Det er et nederlag som svir. Men vi bør heller rope som en annen hedning; «Jeg tror, hjelp min vantro». Ikke prøve å tvinge frem et svar gjennom en hyklersk handling som å stå over et måltid mat.

Vi kan ikke forlate dette uten å gå tilbake og minne om hva Herren mener med å ta konsekvensen av å bedrøve og plage vår sjel.

1 Rop av strupen, spar ikke! Oppløft din røst som en basun og forkynn for mitt folk dets overtredelse og for Jakobs hus dets synder! 2 Meg spør de dag for dag, de krever å få vite mine veier. Som om de var et folk som har gjort rettferdighet og ikke forlatt sin Guds lov, krever de av meg rettferdige dommer. De vil at Gud skal komme nær til dem. 3 Hvorfor faster vi, og du ser det ikke? Hvorfor plager vi vår sjel, og du akter ikke på det? – Se, på den dag dere faster, gjør dere som dere lyster og utbytter deres arbeidsfolk. 4 Se, for å trette og strides faster dere, for å slå med ugudelighets neve. Dere faster ikke slik nå at deres røst kan bli hørt i det høye. 5 Er dette den faste jeg finner behag i, en dag når et menneske plager sin sjel? At en bøyer sitt hode som et siv og rer sin seng i sekk og aske – kaller du det en faste og en dag som behager Herren? 6 Er ikke dette den faste jeg finner behag i, at dere løser ugudelighets lenker, sprenger åkets bånd, slipper undertrykte fri og bryter hvert et åk? 7 Er det ikke dette at du bryter ditt brød til den som sulter, og lar hjemløse stakkarer komme i hus – når du ser en naken, at du da kler ham, og at du ikke drar deg bort fra dem som er av ditt eget kjøtt og blod? 8 Da skal ditt lys bryte fram som morgenrøden, og din legedom snart spire fram. Din rettferdighet skal gå fram for ditt åsyn, og Herrens herlighet skal danne din baktropp. 9 Da skal du påkalle Herren, og han skal svare. Da skal du rope, og han skal si: Se, her er jeg! Når du får bort hvert åk iblant deg og lar være å peke fingrer og tale ondt, 10 når du tar fram til den sultne det som du selv har lyst til, og metter den lidende sjel, da skal ditt lys opprinne i mørket, og din natt skal bli som midt på dagen. 11 Herren skal lede deg hele tiden. Han skal mette deg midt i ødemarken, og dine ben skal han styrke. Du skal bli som en vannrik hage, som et kildevell der vannet aldri svikter. 12 Sønner av deg skal bygge opp igjen ruinene fra gammel tid. Grunnvoller som har ligget der fra slekt til slekt, skal du gjenreise. Og de skal kalle deg den som murer igjen murbrudd og setter veier i stand, så folk kan bo i landet. 13 Når du holder din fot tilbake på sabbaten, så du ikke driver ditt yrke på min hellige dag, og du kaller sabbaten en lyst, kaller Herrens hellige dag ærverdig, og du ærer den, så du ikke går dine egne veier, ikke gjør din gjerning eller fører tomt snakk – 14 da skal du glede deg i Herren, og jeg vil la deg fare fram over landets høyder og la deg nyte Jakobs, din fars arv. For Herrens munn har talt. Jes 58:1-14

Det er altså ca 2700 år siden Jesus fortalte hvordan menigheten skulle faste. Igjen ser vi at det ikke dreier seg om å avholde seg fra mat. Det er heller at; ...du bryter ditt brød til den som sulter ...

Vil du faste? Vel åpne ditt hjem for de hjemløse og inviter de fattige på middag og kle dem opp med dine beste klær i samme slengen. Men hva gjør vi. Jo vi faster fra en type mat og skritter over den fattige både inn og ut av menigheten. For et hykleri, for en bespottelse for et ultra super hovmod.

Så hvis vi faster på denne måten, at du hjelper de som er i nød, ja da skal vi faste hver dag.

For å avslutte med noe velkjent, men allikevel ukjent:

1 Herren Herrens Ånd er over meg, fordi Herren har salvet meg til å forkynne et godt budskap for de elendige. Han har sendt meg til å forbinde dem som har et sønderbrutt hjerte, til å utrope frihet for de fangne og frigjørelse for de bundne, 2 til å utrope et nådens år fra Herren og en hevnens dag fra vår Gud, til å trøste alle sørgende, 3 til å gi de sørgende i Sion hodepryd istedenfor aske, gledes olje istedenfor sorg, lovprisnings drakt istedenfor en avmektig ånd. De skal kalles rettferdighetens terebinter, Herrens plantning til hans ære. Jes 61:1-3

Dette kjenner vi godt til og dette refereres hyppig. Ofte fordi Jesus leser fra dette når Han kommer tilbake fra ørkenen og har vært fristet av satan.

Men det stoppe med et komma i vers to. Men la oss forsette til punktum å få med oss «til Hans Ære»

Vi må igjen minne om at når Jesus snakker om «faste» så snakker han alltid om å plage eller bedrøve vår sjel. Altså ha medlidenhet med at vi og andre ikke er i stand til å holde Hans bud og elske Ham. Ikke om å ikke spise.

Derfor står det her at vi skal ikke lenger bedrøve og plage vår sjel med å kle oss i sekk og aske. Vi skal i stedet for sekk ha lovprisning drakt og i stedet for aske ha kroner på hode og i stedet for sorg og en plaget sjel; glede i den Hellige Ånd og selvfølgelig mest av alt; DA skal vi kalles store rettferdige trær som er plantet til Hans ære.

Allerede her er det gjort slutt på «faste» når vår Frelser kommer. Når Brudgommen kommer. Og igjen til dere alle som er gjenstridig. Ring meg så skal jeg gjerne bytte ut deres sekker og aske og tomme matpakker med det levende Brød. Ordet. Åpne Skriften og studer før du kaster deg ned med forsettende «faste» i sekk og aske. Du ærer ikke Herren med den type handlinger. Spesielt hvis du lærer bort at man må faste for å bli døpt. Det blir gjort i dag og en dag vil noen måtte svarer for dette. Ja hvis du lærer bort at man må avholde seg fra mat av noen som helst grunn vil du en dag ha et problem.

Det er faktisk ganske ille å lære bort at Jesus måtte dø og så må vi faste for at noen skal skje. Mange går i dag rundt med en følelse av at de ikke «får det til» på grunn av en mengde falske forkynnelse. Som at vi må faste. Dette kan føre troende ut i en slags utilstrekkelighet og senere frafallenhet. Det er også en annen side ved dette med fasten. Det er så innsauset at det vil ta en porsjon ydmykhet å innrømme at vi har forkynt feil i så mange år. Men nå tok det jo også for noen nesten hundre år å gi kvinner adgang til eldste, og noen har jo ikke forstått det enda.

Det er skrevet MYE bøker om faste. I Skriften derimot er det veldig lite om faste. En av de verste bøker jeg har kommet over har tittelen «Fasting» og har undertekst: «Nøkkelen til å frigjøre Guds Kraft i dit liv». Forfatteren sier innledningsvis:

«En tapt nøkkelen til vellykket kristen liv, som finnes i hele Bibelen, har blitt satt til side og forlagt av kirken av i dag. Denne nøkkelen er faste. Faste, som jeg ville definere det, er "frivillig avståelse fra mat for åndelige formål." Noen ganger faster folk, ikke bare fra mat, men også fra vann, men dette er imidlertid et unntaket snarere enn en regelen.»

Han fortsetter å si at: « Faste er også en akseptert del av de fleste andre største religioner, slik som Hinduisme, Buddhisme og Islam».

Som kanskje leseren skjønner så leste jeg ikke mye etter dette. Trengs det å kommenteres? Nei. Alle skjønner at kraften i et kristent liv er Jesus ved den Hellige Ånd. De andre feil i denne korte undertittel og innledning er også grove, men alt faller på dette.

Dette sluker troende rått og bruker dette i sin forklaring på hvorfor de faster. Det er en ganske kjent forfatter og tjeneste som står bak.

Ve til dere alle som lærer at «Jesus møtte dø og vi må la være å spise, så vil ting skje»

No comments: