Monday, July 01, 2013

Ut drag fra “Hovmod” - en bok om hovmodet i menigheten - Kapittel 11 - Å bære frukt

36 Høstfolkene vil bli betalt godt, og de skal sanke inn menn og kvinner til det evige liv. Den som sår og den som høster, skal glede seg sammen!

Johannes 4 - En Levende Bok (LB)

Men noe falt i god jord og bar frukt. Det skjøt opp og vokste, og noe bar tretti, noe seksti, og noe hundre foll. Mark 4:8

Vi har vært inne på hva det vil si å bære frukt i et tidligere kapittel og vil her utdype fruktbæring.

Det er ikke å bære frukt å få tildelt Åndsgaver elle Nådegaver om du vil. Vi kan ikke gjøre krav på Åndens frukt som vår egen frukt som om det var vi som hadde produsert noe.

Vi er kalt til å produsere frukt. Ikke nok med det, men frukt som varer. Med Hjelp av Hjelperen for uten den Hellige Ånd og Salvelsen kan vi intet gjøre.

Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. Joh 15:4
La oss si at vi står der på Dommedag for Jesus og spørsmålet blir:

«Hvor mange har du disippelgjort»? - Svar; «ingen»

«Hvor mange har du døpt?» - «ingen»

«Hvor mange har du fortalt alt Jeg har befalt?» - «ingen»

Spørsmål: «Har du ikke fått med deg at Jeg, Jesus sier :

19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, 20 og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende! Matt 28:19f

Svar: «Jo men pastoren min sa at det var nok med tiende»

For å si det slik, jeg ville ikke være i vedkommendes sandaler og ikke hans pastor heller.

Hverken du eller pastoren er muligens ikke blant disse:

Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere, og bestemt dere til å gå ut og bære frukt. Og deres frukt skal vare, for at Faderen skal gi dere alt det dere ber ham om i mitt navn. Joh 15:16

Det er faktisk en del som får høre disse ord på dommens dag av en Jesus de ikke kjenner:

Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke! Matt 25:12
I følge denne lignelsen med 10 jomfruer; halvparten. 50 % av de som til og med hadde olje til å begynne med. Hvem sier at vi ikke trenger å holde ut til enden? Hvem sier at vi ikke trenger å våke? Hvem sier at vi ikke trenger å gå ut? Hvem sier at vi ikke trenger å gjøre noe som helst? Ikke engang å tro? Hovmod og atter hovmod.

Kom ikke å her med en drøss med skriftsteder og bortforklaringer om at vi ikke trenger å bære frukt å frukt som varer og at det er Åndens frukt som menes. For hvis du gjør det har du ikke engang Åndens frukt.

Du har kun en bråte med falske unnskyldninger og et super hovmod som du trenger å omvende deg fra.

20 Jeg ber ikke bare for disse, men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg, 21 at de alle må være ett, likesom du, Far, i meg, og jeg i deg – at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. 22 Og den herlighet som du har gitt meg, har jeg gitt dem, for at de skal være ett, likesom vi er ett, 23 jeg i dem og du i meg, for at de skal være fullkommet til ett, for at verden kan kjenne at du har utsendt meg og elsket dem, likesom du har elsket meg. Joh 17:20-23
21 Jesus sa da igjen til dem: Fred være med dere! Likesom Faderen har utsendt meg, sender også jeg dere. 22 Og da han hadde sagt dette, åndet han på dem og sa til dem: Ta imot Den Hellige Ånd! Joh 20:21f

Det er nemlig slik at vi er utsendt til å bære frukt. Hvis vi ikke har frukt er vi ikke ett med Faderen, med Jesus og med hverandre. Vi er ikke en gang med-lem av Kroppen.

1 Jeg er det sanne vintre, og min Far er vingårdsmannen. 2 Hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort. Og hver den som bærer frukt, renser han, for at den skal bære mer frukt. 3 Dere er alt rene på grunn av det ord som jeg har talt til dere. 4 Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. 5 Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre. 6 Om noen ikke blir i meg, da kastes han ut som en gren og visner, og de samler dem sammen og kaster dem på ilden, og de brenner. 7 Dersom dere blir i meg, og mine ord blir i dere, da be om hva dere vil, og dere skal få det. 8 I dette er min Far herliggjort at dere bærer mye frukt, og dere skal bli mine disipler. 9 Likesom Faderen har elsket meg, så har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet. 10 Hvis dere holder mine bud, da blir dere i min kjærlighet, likesom jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet. 11 Dette har jeg talt til dere for at min glede kan være i dere, og deres glede bli fullkommen. 12 Dette er mitt bud at dere skal elske hverandre, likesom jeg har elsket dere. 13 Ingen har større kjærlighet enn denne at han setter sitt liv til for sine venner. 14 Dere er mine venner dersom dere gjør det jeg pålegger dere. Joh 15:1-14
Etter å ha lest dette skule vel saken være klar. Vi er alle ment å bære frukt. Mye frukt som varer. Så hvis du ikke en gang har ledet ett eneste menneske til Jesus (les: vitnet om Jesus) så har du ikke frukt. Hvordan kan vi legge krav på å elske Gud og nesten hvis vi ikke gidder å fortelle nesten de Gode Nyheter?

Så bestem deg, er du blant disse?

Den som ble sådd blant torner, er den som hører ordet, men tidens bekymring og rikdommens bedrag kveler ordet, så det blir uten frukt. Matt 13:22

eller er du blant disse?

Men den som ble sådd i den gode jord, det er den som hører ordet og forstår det. Han bærer frukt, og en gir hundre foll, en seksti foll, en tretti foll. Matt 13:23

Så når vi hører disse ord:

Jesus sier til dem: Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere. Matt 4:19
Hva er det et dreier seg om?

Ja, ja la oss ta elle unnskyldningene;

Her er den verste: «Ja gjør det du, jeg er ikke kalt til det. Hvor ofte tenker vi det. Jeg har selv hørt det med mine egen ører når det gjelder å ta seg av og forkynne, vitne for de fattige. Hallooo, selv de vantro gjør det. Selv Røde Kors går ut. Men nei, vi grer håret i kjent pinsestil og putter på kleskoden, hopper over tiggeren både inn og ut av menigheten. Arrangerer og går i tog for å protestere mot forfølgelse og for å bli kvitt tiggere i Oslos gater. Ve dere alle sammen med den holdningen. Omvend der fra deres hovmod eller risiker å gå fortapt.

Det er bare på grunn av hovmod at ikke alle er frelst og Hjemme i Himmelen.

Så kommer alle de som mener at vi må være forsiktige med å gjøre noe. Igjen: Hallooo ... I et sener Kapittel vil vi ta for oss Åpenbaringsboken Kapittel 2 og 3 så kan vi jo etter det se om vi ikke har skjønt hvor mye som skal gjøres og hvor mye som ikke skal gjøres. I tillegg har vi jo Jakobs brev. Sjekk selv.

De som hyler mest om loviskhet er de som er late og hovmodige.

Loviskhet er ikke annet enn å tro at man blir rettferdiggjort av gjerninger. Det er altså en stor misforståelser at vi ikke skal gjøre noe. Dette kommer av den forferdelige false nådes-forkynnelsen. Mer om dette i et senere kapittel.

Så har vi de som er ekstra ute på vidden og som har den Kalvinistiske lære om at alt er forutbestemt. De sier rett og slett at det er ikke noe vits i å gå ut å bære frukt fordi alt er forutbestemt. Det er jo hovmod og bespottelse.

Vi har før nevnt de som tror at det å bære frukt er å mota gaver. Eller at de tror at det er Åndens frukt nevnt i brevet til Galaterne. Men de glemmer å lese hva dette i det hele tatt dreier seg om:

Men jeg sier: Vandre i Ånden! Så skal dere ikke fullføre kjødets lyst. Gal 5:16
Så det er om å stå imot kjødets lyst. Å ikke stå imot kjødets lyst er faktisk å ikke gå ut å bære frukt. Så istedet for å gå ut så holder vi på med dette:

19 Kjødets gjerninger er åpenbare. Det er slikt som utukt, urenhet, skamløshet, 20 avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, trette, avindsyke, sinne, ærgjerrighet, splittelse, partier, 21 misunnelse, mord, drukkenskap, svirelag og annet slikt. Om dette sier jeg dere på forhånd, som jeg også før har sagt dere: De som gjør slikt, skal ikke arve Guds rike. Gal 5:19-21
Det er først når vi bærer frukt at vi kan gjøre krav på dette;

22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet. 23 Mot slike er loven ikke. 24 De som hører Kristus Jesus til, har korsfestet kjødet med dets lidenskaper og lyster. 25 Dersom vi lever i Ånden, da la oss òg vandre i Ånden! 26 La oss ikke ha lyst til tom ære, så vi egger hverandre eller misunner hverandre. Gal 5:22-26
Å vandre i Ånden er å GÅ UT! Hvis du ikke går ut og bærer frukt vandrer du ikke i Ånden. Skriften sier dette gang på gang og selv mer; du vil bli hugget av. Så alle som mener at de som blir hugget av vandrer i Ånden føl dere fri til fortsette med det, men resultatet er nevnt over. Det er jo først når vi går i lydighet at vi vil ha Åndens frukt. En som er ulydig vil ikke ha Åndens frukt, han er enten vantro og/eller under forvirring.

Her er hva jeg fant på Facebook her om dagen. Et annet godt eksempel på å prøve å unngå høstens frukt:

Postet:

Lukas 6: Treet og fruktene.
43 Det finnes ikke noe godt tre som bærer dårlig frukt, heller ikke noe dårlig tre som bærer god frukt. 44 Et tre kjennes på frukten. En plukker ikke fiken av tistler og høster ikke druer av tornebusker. 45 Et godt menneske bringer fram godt av hjertets gode forråd, et ondt menneske bringer fram ondt av hjertets onde forråd. For det som hjertet er fullt av, taler munnen.

Svar i kommentar:

«Hvilken frukt: Rom 6:22 Men nå, når dere er frigjort fra synden og har blitt tjenere for Gud, har dere helliggjørelse som frukt, og til slutt evig liv.

(vet ikke hvilken oversettesle som er brukt)

Ja det er jo en måte å vinkle det på. La oss ta det skritt for skritt. Det hjerte er fult av det taler munnen. Det betyr at for å tale det rette må du være full av den Hellige Ånd. Altså brennende for å gå ut å produsere frukt klar for disippel-gjøring, døpe og undervise om alt det Jesus lærer. Uten dette ingen Helliggjørelse.

Vi bør vel legge til at Jesus fortsetter her bergprekenen med å si:

46 Men hvorfor kaller dere meg: Herre, Herre! – og gjør ikke det jeg sier? 47 Hver den som kommer til meg og hører mine ord og gjør etter dem – hvem han er lik, vil jeg vise dere: 48 Han er lik en mann som bygde et hus, og som gravde dypt ned og la grunnmuren på fjell. Da flommen kom, brøt strømmen imot huset, men greide ikke å rokke det, for det var godt bygd. 49 Men den som hører og ikke gjør etter det, er lik en mann som bygde et hus på bare marken, uten grunnmur. Strømmen brøt imot huset, og det falt straks sammen, og dette husets fall var stort. Luk 6:46-49
Det trengs jo ingen utlegning om dette lenger. Ingen lydighet, ingen som går ut, ingen helliggjørelse, men bare et stort fall. På grunn av hovmod.

Så er det de ultra hovmodige som sier at det er umulig å miste frelsen (gi fra seg frelsen som det egentlig heter) så om de bærer frukt eller ikke er uvesentlig. Jeg sier dere; med den hovmodige, rebelske holdningen og den vantroen og forvirringen er man ikke en gang i nærheten å være på rett vei. Det er ytterst hovmod og vil bli behandlet i denne boken under blant andre kapitlet om Nåde.

Til slutt har vi de som er ganske uskyldig fordi de er nye på veien og har enda ikke blitt ånds-døpt og har kommet under en lunken menighet (som nesten alle i vesten i dag) og ser opp til en pastor eller mentor som har en falsk forkynnelse om disse ting. Vel han har en tid en liten tynn unnskyldning til den Hellige Ånd får overbevist om synd og nødet til omvendelse. Til han leser om å teste alt, setter seg inn i Skriften, får hjelp av en bibeltro disippelgjører og mottar fra Jesus sin Åndsdåp. Dette er hvis han er villig nok til å bli døpt i vann. Det meste stopper her. Også på grunn av falsk forkynnelse. Hovmod.

Johannes 4:34-38

En Levende Bok (LB)

34 Men Jesus forklarte: «Min mat er å gjøre Guds vilje. Det er han som har sendt meg, og jeg må fullføre det oppdraget.35 Dere sier: 'Enda er det fire måneder til vi skal begynne innhøstningen.' Men jeg sier: Se dere omkring. Veldige åkrer ligger modne rundt oss, og de er ferdige til å høstes. 36 Høstfolkene vil bli betalt godt, og de skal sanke inn menn og kvinner til det evige liv. Den som sår og den som høster, skal glede seg sammen! 37 Det er sant at en sår og en annen høster. 38 Jeg sendte dere for å høste der dere ikke sådde. Andre gjorde arbeidet mens dere berget inn høsten.»

Til slut om frukt og ingen frukt:

14 For det er som med en mann som var i ferd med å dra utenlands. Han kalte til seg sine tjenere og overlot dem sin eiendom. 15 Til en gav han fem talenter, til en annen to, til en tredje én talent – hver av dem etter som de hadde evne til. Så drog han utenlands. 16 Han som hadde fått fem talenter, gikk straks bort og drev handel med dem, og tjente fem til. 17 Han som hadde fått to, gjorde det samme, og tjente to til. 18 Men han som hadde fått den ene talenten, gikk bort og gravde i jorden og gjemte sin herres penger. 19 Etter lang tid kom så disse tjeneres herre og holdt regnskap med dem. 20 Da kom han fram som hadde fått de fem talenter. Han hadde med seg fem talenter til, og sa: Herre, du gav meg fem talenter, se, jeg har tjent fem talenter til! 21 Hans herre sa til ham: Vel gjort, du gode og tro tjener! Du har vært tro over lite, jeg vil sette deg over meget. Gå inn til din herres glede! 22 Så kom han fram som hadde fått de to talenter, og sa: Herre, du gav meg to talenter, se, jeg har tjent to talenter til! 23 Og hans herre sa til ham: Vel gjort, du gode og tro tjener! Du har vært tro over lite, jeg vil sette deg over meget. Gå inn til din herres glede! 24 Men også han kom fram som hadde fått den ene talenten, og han sa: Herre, jeg visste at du er en hård mann, som høster der du ikke sådde, og sanker hvor du ikke strødde. 25 Derfor ble jeg redd. Jeg gikk og gjemte din talent i jorden. Se, her har du ditt. 26 Men hans herre svarte og sa til ham: Du onde og late tjener! Du visste at jeg høster der jeg ikke sådde og sanker hvor jeg ikke strødde. 27 Da burde du ha overlatt pengene mine til utlånerne, så hadde jeg fått mitt igjen med renter når jeg kom. 28 Ta derfor fra ham talenten og gi den til ham som har de ti talenter. 29 For hver den som har, til ham skal det bli gitt, og han skal ha overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har. 30 Og kast den unyttige tjeneren ut i mørket utenfor. Der skal de gråte og skjære tenner. Matt 25:14-30

Så bær da frukt som er omvendelsen verdig. Matt 3:8

Bare for å ha sagt det, men det trengs ikke for de som har et rent hjerte, for de vil rope halleluja til dette budskapet. Men til deg som vil prøve å komme med enda en unnskyldning for ikke å gå ut. I misjons konseptet er det noen som ber og noen som betaler og noen som går ut. Noen gjøre flere ting andre bare en ting om gangen. Noen høster etter at noen har sådd. Noen planter og noen vanner, men Gud gir vekst. Alle disse tjenere vil rope velsignelse og ære til Jesus. Men du som ikke er i nærhet av noen av disse har ikke frukt. Hovmodig som du er må du omvende deg. Alle må vitne, alle må ha frukt.

For å avslutte med så ingen skal ha noen mulighet til å slippe unna:

27 Arbeid ikke for den mat som forgår, men for den mat som varer ved til evig liv, den som Menneskesønnen skal gi dere. For på ham har Faderen, Gud, satt sitt segl. 28 De sa da til ham: Hva skal vi så gjøre for å gjøre Guds gjerninger? 29 Jesus svarte og sa til dem: Dette er Guds gjerning at dere skal tro på ham som han har sendt. Joh 6:27-29
Hvis du er så hovmodig at du bruker dette for å unngå å børe frukt som varer som kan sankes inn i hus, vinne mennesker for Jesus, fiske om du vil, så er du ikke bare hovmodig, men også vantro. Omvend deg! Fordi vi har definert tro og tro produser frukt. Tro er døråpneren til alt det den Hellige Ånd produserer i deg ved Jesus Kristus som er i deg og du i Ham. Uten Ånden som gir oss troende på Jesus kan vi intet gjøre. Dette er to sider av samme sak. Vi i Ham og Han i oss. Tro og produksjon og innhøstning. Alt til Ære ofr Jesus og alt med Hjelp av Hjelperen. Vi gjentar; hvis du ikke har frukt på en eller annen måte og ikke ønsker frukt så er du ultra hovmodig og må omvende deg.

Vi nevner igjen:
Vi setter inn NLT så vi har full klarhet:

John 4:34-38

New Living Translation (NLT)

36 ... and the fruit they harvest is people brought to eternal life. ...

Vi er etterfølgere av Jesus. Så vår mat blir å gjøre Han vilje som har sent oss. Det er Hans vilje at vi ALLE skal være VITNER. Når vi vitner får vi frukt. Det er en belønning for de som arbeider. Du må tro dette. Så vår mat og våre gjerninger er å tro på Han som har sagt dette og at Han mener det. Mennesker vunnet som varer til Evig Liv. All Ære til Jesus.

Men uten tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham. Heb 11:6
Jesus sier til dem: Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere. Matt 4:19
Havets frukt er FISK. Hvordan i all verden skal vi unngå å gå ut og vitne i veden når Jesus sier at Han skal gjøre oss til menneskefiskere? Det er bare ett svar; hovmod.

18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, 20 og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende! Matt 28:18-20
Så la oss GÅ UT og bære frukt!

Et apropos er jo at man ikke kan telle frukt som mann teller medlemmer. Da ville jo kirker som for eksempel, bare for å ta noen av de største, Saddleback Church, Lakewood Church, New Creation Church og den Katolske Kirke hatt mest frukt, men slik er det jo ikke.

Det første tegnet på at noen har kommet til tro er jo at de lar seg døpe på sin tro og bekjennelse. Det andre er jo at man se av dere liv at de har tatt avstand fra sitt tidligere liv. Det tredje er jo at de vitner og går ut og tjenstgjør. Det fjerde er jo at det varer.

Likeledes må de jo ha en tro som er i samsvar med Skriften. Man kan ikke regne noe som konvertert som går i kirken, men ikke kan bekjenne Jesus kommet i kjød. Det er mange av dem. Likeledes hvis man helt klart har valgt å leve i synd. OSV. Frukt er når det er helt klart spiselig ....

Et annen ting om frukt som er viktig å nevne og som vi vil avslutte med er:

6 Jeg plantet, Apollos vannet, men Gud gav vekst. 7 Derfor er de ikke noe, verken den som planter eller den som vanner, men bare Gud, som gir vekst. 8 Den som planter og den som vanner, er ett. Men enhver skal få sin egen lønn etter sitt eget arbeid. 1Kor 3:6-8

Joh 4:36:

Den som høster, får lønn, og han samler inn grøde til evig liv, for at både den som sår og den som høster, kan glede seg sammen.

Menneskefiskeren holder jo på med å fiske, men han bøter også garn eller finner frem agn og utstyr og likeså vingårdsmannen gjør mange ting som til slutt fører til høst og til fryd for dem som spiser. Så noen sier; det begynner med planting, men det begynner selvfølgelig med planlegging. Det begynner med samtale med den Hellige Ånd. Bønn om du vil.

Det som er klart er at alle som på en eller annen måte er involvert i aktiviteter som til slutt gir høst er ett med hverandre. Altså er det like mye det å holde på med det som har med frukt å gjøre like mye viktig som selve frukten. Om noen vitner i hverdagen vil det gi frukt. Og før eller senere vil det synes.

Men når 1200 troende går sammen om en «åndelig øvelse» over 40 dager og det 10 år senere ikke finnes synlig frukt så er det klart at man har anledning til å spørre om det muligens var feil strategi? Slik er det også med de som lever i årevis uten å være i enhet med de som sår eller høster. Det er da på det rene at man bør ta en hyggelig prat med vedkommende og spørre hvilken innhøstning- eller så-metode som blir brukt. Det er ikke bare noen, men en del som burde gå i samtale med den Hellige Ånd å spørre om planene var fra Ham. Om det kanskje trengs noen nye planer. Er det ikke noe å høste så må det jo være en feil et sted. Og feilen ligger ikke hos Herren. Vi kan ikke bare si: «Vel det var trist at det var så tørt i så mange år».

Der hvor den Hellige Ånd er sjefen der er det Liv. Der det er liv er det vekst. Og der det er vekt er det innhøsting.

16 På fruktene skal dere kjenne dem. Sanker en vel druer av tornebusker, eller fiken av tistler? 17 Slik bærer hvert godt tre god frukt, men et dårlig tre bærer dårlig frukt. 18 Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, heller ikke kan et dårlig tre bære god frukt. 19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. 20 Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter. Matt 7:16-20

Et epletre bærer frem epler og en vinranke bærer frem druer. Man må ikke tvinge dem. De klager ikke og syter ikke. De vrir seg ikke i smerte over å produsere. Det er dets natur. Likeså oppfører en gris seg som en gris og en apekatt som en ape og en løve som en løve. Det er deres natur.

Slik er det også med de som er etterfølgere av Jesus. Født inn i familien. Deres natur er å bære frukt som er mennesker brakt til Evig Lliv. Det er deres natur. De kan ikke annet. Det er det de er født på ny til. Å Ære Sønnen så Faderen blir Æres og alt ved Hjelp av Hjelperen den Hellige Ånd. Vandre i Ånden. Da skal vi ikke fullføre og IKKE bære frukt.

Likeledes vil det syntes på et frisk og sunt epletre at det bærer fullmodne gode epler. Vel kan det være et par som trengs å renses eller kastes. Noen grener trengs å rensen og noen ganger trengs treet og gjødsles. Det er helt naturlig. Men man kan se på treet at det i det store og hele er godt. Meget godt.

Hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort. Og hver den som bærer frukt, renser han, for at den skal bære mer frukt. Joh 15:2

Så hvis man hevder å være født inn i Familien, men lever et liv som vitner om at det er bære en mengde med råtne epler på grenene, lever et liv som er helt likt det som leves i verden, bør man gå grundig til verks med rensing for å si det mildt. Det kan hende at hele treet vil bli kuttet ned å kastet på ilden. Det stedet hvor man Brenner hovmod. For det er hovmodig å gjøre krav på å være født inn i familien, men å ikke leve ett liv som er en døyt annerledes enn det som leves i verden.

No comments: