Monday, July 08, 2013

Kapittel 20 - Uvaner (synd) i menigheten (Fra “Hovmod” - en bok om hovmodet i menigheten)

Dette skjer på grunn av hovmod.

La os ta opp det som ingen tør eller vil ta opp. La oss ta et oppgjør med det en gang for alle. Vi som er så dyktige på å lage doktriner. La oss sjekke om det ikke finnes Skriftsteder som kan tolkes for en gan skyld i riktig retning når det gjelder dette.

Bare for å ha sagt det så ingen skal misforstå. Det foregår ting i menigheten som er bra. Det er ikke slik at menigheten er lik verden i den forstand at Jesus har forsvunnet ut og ikke er hode lenger. Jesus har full kontroll på alle ting og det blir feil å si at menigheten er blitt lik verden. Men noen gang kan det helt klart se ut som det.

Det foregår ting i menigheten akkurat som det gjør utenfor menigheten.

Selvmord, abort, skilsmisser, mobbing, baktalelser, kleskoder, kameraderi, partier, politikk, røyking, drikking, festing, ungdomskultur, «klikker», dop, pillemisbruk, utukt, hor, økonomisk svindel, løgn og bedrag, osv.

Saken er den at det er noe forskjellig hva vi oppfatter av to grunner. Vi er uvitende og tolerante og vi skyver det under teppe. Hovmod.

Vi er feige å tørr ikke ta det opp. Hovmod og unnfallenhet. Dette i si seg selv er den «verste synden» - å ikke ta et oppgjør med synd og «uvaner» i menigheten. En av de verste uvanene i en større menighet er selvfølgelig at vi ikke gidder å knytte kontakt med de som er søkende for vennskap. Vi klikker oss sammen og er ultra uvillig til å slippe inn i vår krets.

I en større menighet la oss si ca 2000 med-lemmer og ca 500-800 på møtene kan du antagelig komme å gå «usett» i 10 år. Hallooo vi snakker om at en av Jesus minste blir oversett i 10 år. Jeg er skyldig, du er skyldig og alle er skyldige fra pastorer til eldste og andre «ledere». For hvis det er slik leder vi IKKE lenger.

Vi higer etter å se at menigheten vokser, men gidder ikke gå bort å si hei til et ukjent ansikt etter møte.

For å ta kanskje det verste først. Baktalelsene. Utad er vi så fromme at vi ikke engang kan neven et navn uten at vi mener å ha kommet i skade for å baktale. Vi virker så ytterst fromme at det er til å spy av. Men sannheten er at når vi kommer inn i vår innerste sikkerhetssone, med ektefeller og svært gode venner så varer ikke dette lenger. Jeg sier ikke at vi ikke skal kunne samtale i tjenesten om de vi har fått på hjerte av Herren og som vi betjener og at mann og kone ikke skal kunne ha samtaler om andre i menigheten, men jeg snakker om det som kan bli til skade for vedkommende dersom det begynner å bli et rykte i menigheten om noe som er en løgn. De som har startet dette ligger dårlig an for å si det sånn.

I Filippinene er dette så utbredt at det er nærmest helt vanlig å bruke hele dagen til å sitte sammen og baktale andre. Det kalles «chismiss» og det er hobby på lik linje med TV titting, drikking og slåssing. Her kommer en historie om hvor galt det kan end etter at det har gått et par runder fra munn til munn.

En av flere ganger var vi først på stedet etter en motorsykkel ulykke uten hjelm. Sykehusene her er fulle av slike skader. Vedkommende lå med ansiktet ned i en blodpøl og etterhvert kom det mange skuelystne, men ingen hjalp. Vi fikk lagt han over i mer eller mindre stabilt sideleie og bestilt ambulanse. At vi ba om helbredelse skulle være unødvendig å tilføye, men like vel; vi gjordet det. Med fornuften og i Ånden. Det er vel derfor han lever i dag tror vi. All ære til Jesus.

Alkohol var selvfølgelig med i bildet og situasjonen var kritisk da de dro avgårde med ham i ambulansen. Vi fortsatte imidlertid å be, med stor tro. Det viste seg at dette var en venn av en broder, en av våre entreprenører for CubeX Housing Corp., også han var virkelig glad for at vi var kommet til stedet. Også han mente at det var Jesus som hadde reddet hans venn den dagen. Alltid all ære til Jesus. AMEN.

Men, etter to dager fikk vi vite av naboene at han var død. Jeg trodde ikke noe på det og sjekket med vår broder. Han sa at det er løgn fordi vedkommende levde, men var i koma. Vi ble enige om å fortsette å be. To dager etter det fikk vi vite enda en gang av naboer at nå var han virkelig død. Vi sjekket igjen og fikk vite at nå var han ute av koma og til observasjon. Han ble utskrevet ikke lenge etter og vår broder ga sin venn ettertrykkelig beskjed om at han var i livet på grunn av Jesus. At han hadde troende som ba for ham. Han sa seg enig og lovet å komme på besøk i kirken.

Har ikke sett ham, men vi er jo vant til at de fleste ikke er villige til å komme tilbake å gi Jesus Ære. Vi har derimot blitt fortalt av naboen at han stadig kjører rundt full på en motorsykkel uten hjelm. Det tror vi derimot på. Far vi ber i Jesus navn om at han ikke må dø i sin synd.

Som vi ser så skal man ikke tro på noe av det man hører og bare halvparten av det man ser. Ja uten å sjekke om det er i Skriften. For å være sikker.

Vel det er selvfølgelig noe drøyt, men man må forholde seg til Skriften når man hører historier. Vi synder alle på dette området og det er unnfallenhet som er på sitt verste.

19 Du skal ikke ta imot en anklage mot en eldste uten at den blir støttet av to eller tre vitner. 20 Men dem som synder, skal du irettesette i alles nærvær, for at også de øvrige må frykte. 21 Jeg vitner for Gud og for Kristus Jesus og de utvalgte engler: Ta vare på dette uten fordom og uten å handle partisk. 22 Vær ikke snar til å legge hendene på noen! Gjør deg ikke medskyldig i andres synder! Hold deg selv ren! 1Tim 5:19-22
videre:

20 For jeg frykter for at jeg kanskje ikke skal finne dere slik jeg ønsker, når jeg kommer – og at dere skal finne meg slik dere ikke ønsker, at det skal være strid, misunnelse, vrede, selvhevdelse, baktalelse, sladder, oppblåsthet, uorden. 21 Jeg frykter for at min Gud igjen skal ydmyke meg blant dere, og at jeg skal måtte sørge over mange av dem som tidligere har syndet og ikke har omvendt seg fra den urenhet, utukt og skamløshet de har drevet på med. 2Kor 12:20f
Baktal ikke hverandre, brødre! Den som baktaler en bror eller dømmer sin bror, han baktaler loven og dømmer loven. Men dersom du dømmer loven, da er du ikke lovens gjører, men dens dommer. Jak 4:11

Men det jeg skrev til dere, var at dere ikke skulle ha samkvem med noen som kaller seg en bror, men er en horkar eller pengegrisk eller avgudsdyrker eller baktaler eller dranker eller røver. Et slikt menneske skal dere ikke engang spise sammen med. 1Kor 5:11

og mange, mange andre steder står dette meget klart.

La oss avslutte med noe som eksisterer i dag og som har alltid eksistert i menigheten. Om dette går under synd eller ikke for den enkelte gjøre seg opp en mening om, men en ting er sikkert, bra er det ikke.

Vi har en tendens til å følge verden i den kleskoder og språkbruk. Om dette er å bli tilsølt av verden for også den enkelte gjøre seg opp en mening om. Jeg vet også at jeg er i ferd med å dra på meg et rykte om å være «lovisk», men det bryr jeg meg ikke noe om . Så vidt jeg vet så har jeg rykter som «lovisk», radikal, fundamentalistisk, konfronterende, spisse albuer og andre ting i sekken allerede. Jeg vil bare minne om at å være «lovisk» er å tro at man blir rettferdiggjort av å holde loven. Enhver kan jo gjøre seg opp en mening om forfatterer etter å ha lest boka og hvis noen har noe klage på så send klagen videre til Hovedforfatter.

Hvis vi ikke kan være radikal, holde på fundamentet, være konfronterende for Jesus så for vi heller la være, men en dag vil vi få spørsmålet hvorfor vi lot være. Akkurat som Vår Herren og Mester, Jesus Kristus, ikke hadde en konfronterende tjeneste. Den var så konfronterende at det kostet Ham livet.

Så tilbake til «verdens kleskoder og språkbruk»

Det er helt klart at spesielt i ungdomsmiljøet og også spesielt i «ungdomsmiljøet konfrontert av senior miljøet» er det mye som skurrer. De eldre skal ikke være så opptatt av tingene som de er og ungdommen skal ikke ta så lett på tingene som de gjør. La oss forklare.

Når utringning av blusen er så stor at så fort sangerinnen lener seg frem 20 cm så faller nesten hele puppen ut så er det klart at selv noen i ungdomsmiljøet vil reagere. At de eldre reagerer må ungdommen forstå. At derimot pastoren ikke reagerer kan derimot ingen forstå . Det kan hende at vedkommende er i familie. Dette eksempel bør sette nok fokus på problemet rundt dette uten at vi trenger å nærme inn på hvert eneste eksempel som forekommer. Det vil imidlertid vil gjøre er å gi de graverende eksempler på hva som forgår og ikke foregår.

Tidlige troende:

Kristendom i dag:

Villige til å selge alt de hadde for fremgang for evangeliet

Kjøper et flott hus til mange millioner og en bil til en million og går i en klubb kalt kirke

Slått, pisket, myrdet, undertrykket, fengslet for evangeliet

Står i koselige kirkebygninger og holder på med all mulig aktiviteter å håper noen vil komme

Forkynte sunn sann lære og mediterte på Ordet for å bli mer kjent med Jesus

Vanner ut evangeliet så det til slutt ikke har noe å gjøre med Skriften

Troende ivrige etter å lære alt om Jesus

Såkalte troende kan et par vers som tilfredsstiller deres ego

Villige til å ta opp sitt kors hver dag

Ikke villig til å gjøre noe som helst

Lys i verden, levde et uselvisk liv til etterfølgelse

Ønsker å skli inn i verdsligheten å gjøre som vantro

Tjeneste for andre

Bare om meg, meg, meg, meg

Messias gjør fred mellom man og Gud

Blir korrupt og «tror» på Jesus for å få en billett til Himmelen

Blir født på ny

Trenger ingen endring uansett ...

Listen kunne vært lang. Meget lang.

Som skjønner er det mer enn bare uvaner vi vil til livs. Vi vil til livs en livsstil som er kommet inn i menigheten. Som gjenspeiler seg i alt og alle. Dette er hovmod og det må bort skal menigheten igjen bli et sted som mennesker blir tiltrukket av.

Det er ikke slik at mennesker blir tiltrukket av en dårlig kopi av noe de allerede har. Vi vinner ikke verden ved å bli lik verden. Vi med kunne tilby noe som verden ikke har. Vi må kunne tilby noe som verden lengter etter. Det heter kjærlighet, fred og glede som er Åndens frukt, en frukt av gjenfødelse.

Så får det heller være at man blir mobbet for alt fra kleskoder og språkbruk. Så får vi si nei til tatoveringer og røyken. Så får vi si nei takk til rødvin og joint. Noe må vi vel klare å gjøre/la være å gjøre for Jesus. Skulle det være vanskelig å ta på en annen bluse hvis noen tar anstøt? Hvis et eldre ektepar mener at vi skulle kle oss pent og komme tidsnok til møte skulle da ungdommen gi dem rett? Eller være i opposisjon som verden og komme slentrende 20 minutter for sent i halvsøvne med skrukkete møkkete klær med halve ræven ute?

Jeg foreslo en gang om vi skulle begynne møte en gagn en time tidligere (fra 11 til 10) siden alle så ut til å slik hastverk med å komme seg hjem til poteter og middag. Men da fikk jeg til svar at; «nei heller en time senere for hvis vi flytter det til 10 kommer det hvertfall ingen ungdommer».

Snakk om å være giddaløse for Jesus. Vi må altså ha flere møter på en søndag fordi ungdom har festet for mye om lørdagen til å gidde, orke eller må bli kvitt fyllesyke for å gå på møte. Så derfor er det hos de fleste store menigheter gitt opp og være en fler kulturell, fler-generasjons menighet.

Og mens vi snakker om kulturell. Jeg var vitne og tilhører en gang på et menighetsmøte at vår søstre og brødre i Jesus Kristus ble titulert «de derre». Og det av en som ikke engang var født norsk. Ikke det at det gjør det noe verre eller bedre, men det viser i alle fall et ultra hovmod av verdensklasse.

Jeg hørte en pastor si en gang med tårer i øynene at han hadde vært Time Square Church i NY og hvor begeistret han var av å se alle hudfarger, mennesketyper (ex hallikker og ex prostituerte og godtfolk) og alle aldre samlet under en gudstjeneste. Vel det skulle jo være det naturlige ikke ikke det unaturlige. (Som det antagelig er i den kirken).

Så langt har vi nemlig kommet at det naturlige her blitt det unaturlige og vise versa. Som Jesus advarer mot i Matteus 24 og Lukas 21, samt Paul beskriver i Romerbrevet første kapittel og som også andre som Peter nevner i sine brev.

1 Men dette skal du vite, at i de siste dager skal det komme vanskelige tider. 2 For menneskene skal da være egenkjærlige, pengekjære, skrytende, overmodige, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, uten aktelse for det hellige, 3 uten naturlig kjærlighet, uforsonlige, baktalende, umåtelige, voldsomme, uten kjærlighet til det gode, 4 svikefulle, oppfarende, oppblåste, slike som elsker sine lyster høyere enn Gud. 5 De har skinn av gudsfrykt, men fornekter dens kraft. Slike skal du vende deg fra. 2Tim 3:1-5

Så vi spør, kan det være mulig at vi kan ydmyke oss et par hakk for å komme dette til livs. Det er tross alt bare verden som har sneket seg inn i menigheten. Det er jo slik at de som sniker seg inn i menighet skal bli forvandlet når de ser hvilken Jesus vi tilber. Det er blitt kompromisser over lang tid og vi må være villige til å ta et oppgjør med hovmodet.

Det er jo selvfølgelig forskjellige arter av grov falsk handlemåte i menigheten. Her er en.

Det inviteres til nattverd og man kommer med følgende invitasjon:

«For dere som ikke har gjort dette før og som ønsker å invitere Jesus inn i deres liv så er det bare å komme å drikke å spise så vil det bli tatt som et tegn på at dere er et Guds barn». (Se egen omtale under det eldgamle falske.)

Hvor innmari ille falskt kan det bli. Vi har i et annet Kapittel snakket om det falske med en «frelses- bønn», men dette overgår jo all fantasi. Dette er fordi man ikke vil støte noen. Så man følger ikke den gamle tradisjonen om å komme frem og bøye kne. Man har ikke frimodighet nok til en gang å spørre om noen vil omvende seg å få tilgivelse for synder ved handsopprekking.

Og her kommer vi jo til en annen del av uvaner og synd i menigheten. «Alter kallet» eller hva vi ønsker å bruke av navn på en invitasjon til å bli ledet til å bekjenne synder og få tilgivelse og bli rettledet til å bli regnet blant dem som har fått arvedel gjennom å bli helliget gjennom troen på Jesus. Det er ikke eksisterende lenger. Det skulle jo aldri være et møte uten en oppfordring til å komme inn for Herren å bekjenne synder. Til og med sier Skriften:

Bekjenn derfor deres synder for hverandre og be for hverandre, for at dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn har stor kraft og virkning. Jak 5:16

Omvendelse er en daglig sak. Eller er det ikke lenger nødvendig med dette?

Han sa til alle: Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg. Luk 9:23

Har vi blitt så hovmodige at vi tror at dette ikke lenger er nødvendig? At vi etter Guds Allmektige Standard ikke synder selv en eneste dag? Jeg er sikker på at hvis Han som er den eneste som kan se inn i mitt hjerte brettet det ut for meg i fult Hellig lys ville jeg kastet med ned å søkt tilflukt under et teppe. Jeg ville antagelig ha vanskelig for å komme over en slik «fornedrelse».

Kan vi huske på at vi ikke kan se vårt eget ego slik Jesus ser det. Og andre ting som vi ikke er villige til å gjøre er sette:

13 Lider noen blant dere ondt? La ham be! Er noen glad til sinns? La ham lovsynge! 14 Er noen blant dere syk? La ham kalle til seg menighetens eldste, og de skal be for ham og salve ham med olje i Herrens navn. 15 Og troens bønn skal hjelpe den syke, og Herren skal reise ham opp, og har han gjort synder, skal han få dem tilgitt. 16 Bekjenn derfor deres synder for hverandre og be for hverandre, for at dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn har stor kraft og virkning. 17 Elias var et menneske under samme kår som vi. Han bad inntrengende om at det ikke måtte regne, og i tre år og seks måneder regnet det ikke på jorden. 18 Og han bad igjen, og himmelen gav regn, og jorden bar sin grøde. 19 Mine brødre! Dersom noen iblant dere har faret vill fra sannheten, og en omvender ham, 20 så skal han vite at den som omvender en synder fra hans villfarne vei, han frelser en sjel fra døden, og skjuler en mengde av synder. Jak 5:13-20

Vi kjenner så godt til disse skriftsteder, men vi er ikke villige til å underordne oss. Det er endeløst med ting vi ikke ønsker å underordne oss i menigheten. Vi snakker om endeløst. Tror vi at vi har blitt bedre eller verre med tiden? Tror vi at vi er bedre enn Korint, eller Roma eller alle de andre byene med en lysestake. Tror vi virkelig at hvis Jesus skulle skrive et brev i dag til menigheten i LA, NY, Oslo, London, Tokyo eller Sidney eller Reykjavik eller Rio at det hadde vært rose brev på rosa sider?

Det er så mye å rette opp at det nesten ikke er mulig å se enden. Det som er saken er dette:

13 Ingen tjener kan tjene to herrer. For han vil enten hate den ene og elske den andre, eller han vil holde seg til den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene Gud og mammon. 14 Fariseerne hørte alt dette, og pengekjære som de var, spottet de ham. 15 Og han sa til dem: Dere er slike som rettferdiggjør seg selv i menneskenes øyne, men Gud kjenner hjertene deres. For det som mennesker akter høyt, er en styggedom i Guds øyne. 16 Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra da av forkynnes evangeliet om Guds rike, og enhver trenger seg inn i det med makt. 17 Men før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel av loven skal falle bort. 18 Hver den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, driver hor. Og den som gifter seg med en kvinne som er skilt fra sin mann, driver hor. Luk 16:13-18

1 Da talte Jesus til folket og til sine disipler 2 og sa: På Mose stol sitter de skriftlærde og fariseerne. 3 Alt som de sier til dere, skal dere derfor gjøre og holde. Men gjør ikke etter deres gjerninger. For de sier det, men de gjør det ikke. 4 De binder sammen tunge byrder og lesser dem på menneskenes skuldrer, men selv vil de ikke røre dem med en finger. 5 Alle sine gjerninger gjør de for å bli sett av menneskene. De gjør sine bønneremmer brede og sine minnedusker store. 6 De vil gjerne ha hedersplassene i gjestebudene og de fremste seter i synagogene, 7 få hilsninger på torgene og bli kalt rabbi av menneskene. 8 Men dere skal ikke la dere kalle rabbi, for én er deres mester, men dere er alle brødre. 9 Og dere skal ikke kalle noen på jorden far, for én er deres Far, han som er i himmelen. 10 La heller ikke noen kalle dere lærere, for én er deres lærer, Messias. 11 Men den største blant dere skal være tjener for de andre.

12 Den som opphøyer seg selv, skal fornedres, og den som fornedrer seg selv, skal opphøyes. 13 Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som stenger himlenes rike for menneskene! Selv går dere ikke inn, og dem som er i ferd med å gå inn, tillater dere ikke å gå inn. 14 Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som eter opp enkers hus, og for et syns skyld holder lange bønner. Derfor skal dere få dess strengere dom. 15 Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som farer omkring over hav og land for å vinne en eneste tilhenger. Og når han er blitt det, gjør dere ham til et helvetes barn, to ganger verre enn dere selv! 16 Ve dere, blinde veiledere, som sier: Om noen sverger ved templet, så betyr det ingen ting, men sverger han ved gullet i templet, da er han bundet av eden. 17 Dårer og blinde! Hva er størst: Gullet, eller templet som helliger gullet? 18 Og: Det å sverge ved alteret er ingen ting, men den som sverger ved offergaven som ligger på alteret, han er bundet. 19 Dere blinde! Hva er størst: Gaven, eller alteret som helliger gaven?

20 Derfor, den som sverger ved alteret, han sverger ved det og ved alt det som ligger på det. 21 Og den som sverger ved templet, sverger både ved det og ved ham som bor i det. 22 Og den som sverger ved himmelen, han sverger ved Guds trone og ved ham som sitter på den. 23 Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som gir tiende av mynte og anis og karve, men lar ugjort det som veier tyngre i loven: Rettferd, barmhjertighet og troskap. Dette skulle gjøres, og det andre ikke forsømmes. 24 Blinde veiledere! Dere avsiler myggen, men sluker kamelen! 25 Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som gjør beger og fat rene utvendig, men innvendig er de fulle av rov og urenhet. 26 Du blinde fariseer! Rens først begeret og fatet innvendig, så at også det utvendige blir rent! 27 Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som ligner kalkede graver som utvendig er vakre å se til, men innvendig er fulle av dødningeben og all slags urenhet. 28 Slik synes også dere i det ytre rettferdige for folk, men innvendig er dere fulle av hykleri og lovløshet.

29 Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som bygger profetenes gravsteder og pryder minnesmerkene over de rettferdige, 30 og sier: Hadde vi levd i våre fedres dager, så hadde vi ikke vært medskyldige med dem i profetenes blod! 31 Slik vitner dere om dere selv at dere er barn av dem som slo profetene i hjel. 32 Så fyll da opp deres fedres mål! 33 Slanger! Ormeyngel! Hvordan skal dere unnfly dommen til helvete? 34 Derfor, se, jeg sender til dere profeter og vismenn og skriftlærde. Noen av dem skal dere drepe og korsfeste, andre skal dere hudstryke i synagogene deres og forfølge fra by til by. 35 Slik skal det komme over dere, alt det rettferdige blod som er blitt utøst på jorden, fra den rettferdige Abels blod like til blodet av Sakarias, Barakias' sønn, han som dere slo i hjel mellom templet og alteret. 36 Sannelig sier jeg dere: Alt dette skal komme over denne slekt! 37 Jerusalem, Jerusalem! Du som slår i hjel profetene og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte jeg ville samle dine barn, som en høne samler kyllingene sine under vingene. Men dere ville ikke. 38 Se, huset deres skal bli liggende øde! 39 For jeg sier dere: Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier: Velsignet være han som kommer i Herrens navn! Matt 23:1-39

Ja dette sier alt. Det er her vi må starte. Vi må forstå at dette angår oss alle. Da vil vi kanskje ydmyke oss til å ta en helse sjekk som det så morsomt heter. Det er selvfølgelig ikke en helse sjekk som trengs men en hovmod sjekk.

Altså ikke en «helsesjekk» for å fine ut om alle er fornøyd, men en hovmod-sjekk for å finne ut om Jesus er fornøyd. Ikke en helsesjekk på kjødet men, en hovmod-sjekk på hjerte.

Vi kan ikke al være å nevne dette, så kan jo alle og enhver sjekke seg selv å gi rapport til Herren om de trenger å omvende seg å få tilgivelse:

1 Bli derfor Guds etterfølgere som hans elskede barn, 2 og vandre i kjærlighet, likesom også Kristus elsket oss og gav seg selv for oss som en gave og et offer, en vellukt for Gud. 3 Men hor og all slags urenhet eller pengegriskhet må ikke engang nevnes blant dere – som det sømmer seg for hellige – 4 og heller ikke skamløshet og dumt snakk eller lettsindig skjemt, som er usømmelig. Tvert imot, la det heller bringes takkebønn! 5 For dette vet og skjønner dere at ingen som driver hor eller lever i urenhet, heller ikke noen som er pengegrisk – han er jo en avgudsdyrker – har arv i Kristi og Guds rike. 6 La ingen bedra dere med tomme ord! For det er jo på grunn av disse ting at Guds vrede kommer over vantroens barn.

7 Gjør derfor ikke felles sak med dem! 8 Dere selv var jo en gang mørke, men nå er dere lys i Herren. Vandre som lysets barn! 9 For lysets frukt består i all godhet og rettferdighet og sannhet. 10 Prøv da hva som er til behag for Herren! 11 Ta ikke del i mørkets ufruktbare gjerninger, men refs dem heller! 12 For det slike mennesker driver med i det skjulte, er det en skam bare å tale om. 13 Men når alt dette blir refset, blir det avslørt av lyset. For alt som blir åpenbaret, er lys. 14 Derfor sier Skriften: Våkn opp, du som sover! Stå opp fra de døde, og Kristus skal lyse for deg.

15 Se derfor til hvordan dere kan vandre varlig, ikke som uvise, men som vise, 16 så dere kjøper den laglige tid, for dagene er onde. 17 Vær derfor ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilje! 18 Drikk dere ikke drukne av vin, for det fører bare til utskeielser, men bli fylt av Ånden, 19 så dere taler til hverandre med salmer og lovsanger og åndelige sanger, og synger og spiller for Herren i deres hjerter, 20 og alltid takker Gud og Faderen for alle ting i vår Herre Jesu Kristi navn. 21 Underordne dere under hverandre i Kristi frykt. Ef 5:1-21

No comments: