Thursday, April 16, 2015

“Ut unum sint”

HOVMOD_SITE_fb_3_3høf

20 Jeg ber ikke bare for disse, men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg, 21 at de alle må være ett, likesom du, Far, i meg, og jeg i deg – at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. 22 Og den herlighet som du har gitt meg, har jeg gitt dem, for at de skal være ett, likesom vi er ett, 23 jeg i dem og du i meg, for at de skal være fullkommet til ett, for at verden kan kjenne at du har utsendt meg og elsket dem, likesom du har elsket meg. Joh 17:20-23

Dette er det RKI sier om: “ut unum sint” - “may they be one in us”
Må de bli ett i oss. Altså et med ”moderkirken” RKI.

Spesielt den karismatiske bevegelse og den økumene bevegelse har adoptert dette. Det var dette som Egil Svartdahl talte over ved ”sammenslåingen” av Frikirkerådet og Norges Kristne Råd. Det er dette de alle bruker. Men feil.

Dette som RKI sier er ikke det som Jesus sier. Fordi Jesus starter med:

Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus. Joh 17:3

Hellige dem i sannheten! Ditt ord er sannhet. Joh 17:17
Derfor sier også Skriften:

18 Jeg vitner for enhver som hører de profetiske ord i denne bok: Dersom noen legger noe til dette, da skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne bok. 19 Og dersom noen tar noe bort fra ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livets tre og fra den hellige stad, som det er skrevet om i denne bok. 20 Han som vitner dette, sier: Ja, jeg kommer snart! Amen, ja kom, Herre Jesus! 21 Vår Herre Jesu Kristi nåde være med dere alle! Amen! Åp 22:18-21

Det RKI har gjort er å legge noe til og trekke noe fra. Det er det disse som absolutt vil samarbeide med henne blir medskyldig i.

Hvis jeg var RKI og samarbeidspartene ville jeg snarest finne meg et annet ”slogan”. Dette skriftestedet passer uhyre dårlig til det dere driver med og man vil en dag bli stilt til rette for å prøve å dra dette ned i uverdige former.

Den økumene bevegelse sier: la oss glemme det vi er uenige om og konsentrere oss om det vi kan bli enige om. Om mener med dette at de vil få enhet. Ja med RKI vil de få det fordi de er bygget på en slik løgn. Men ikke hos Jesus. De påstår at man ikke trenger enighet for å få enhet. Men de lyver for Jesus sier:

… for at de skal være fullkommet til ett … Joh 17:23

Disse 3HØF tror vist at det ikke er enighet mellom Fader og Sønn. Vel de må tro om igjen.

Dere det gjelder: Ta disse ord alvorlig og omvende dere!

No comments: