Wednesday, March 11, 2015

Menighetens klan

2john10

Bør det taes et oppgjør med klanvirksomhet innen Pinsebevegelsen? JA!

Jeg har reist en del og ikke minst i Østen og er nå bosatt i Filippinene. Her som i f. eks. Thailand er landet drevet av klaner, små og store. I Italia ville de kalle dette Mafia. I USA organisert kriminalitet. I Pinsebevegelsen er det kalt ved flere navn og det er ikke nødvendig og liste opp.

”Alle” innen ”bevegelsen” vet hva jeg her snakker om. Jeg har dog ikke nok greie på Pinsebevegelen til å gjøre de riktige historiske begrep og skrive en kronikk ut ifra en helhetlig historisk utvikling, men jeg har nok erfaring med Pinsemenighet til å kunne skrive om klan virksomhet.

For å si det med en gang; dette er ikke spesielt for Pinse. I alle organisasjoner er det slik, mer eller mindre. MEN vi skal ikke ha det slik i menigheten. Derfor må vi nå ta dette alvorlig siden jeg selvfølgelig skriver dette i ledelse av den Hellige Ånd. Vær oppmerksom på at Han ikke er noe pinglete frøken som bare ytrer seg i henhold til Pinsebevegelsen forskrifter. Så ikke tro at dette ikke kan være fra Jesus selv om jeg ytrer meg i en hva noen innen disse fisefine klaner vil kalle vulgært. En EX lasaron har ikke samme språket som en MF pastor som aldri har vært lenger enn til Hamar.

Det som først og fremst kjent kjennertegner denne ”klanvirksomheten” er at det er stor utbredelse av inngifte. Det er med andre ord enorme ”familier”. Dette er det som gjør det enda verre fordi vi får en elite og vi får en spesiell type forskjellsbehandling. Hvorfor jeg har blitt ledet til å skrive dette er for det første at de som er involvert trenger å bli konfrontert. De vet om dette, men er ikke villige til å gjøre noe med det. I andre omgang for å opplyse de som ikke er så godt kjent med dette og sist men ikke minst for å gi de som har sette dette lenge og ikke gjort noe med det en bekreftelse, og nå en sjanse til å gjøre noe med det. Hvis da ikke mot formodning de på toppen i klanen skulle ydmyke seg og gjøre noe med det. Det er selvfølgelig mitt håp selv om troen ikke er stor.

Vi har en avis, Korsets Seier (KS) (som snarest må ydmyke seg til å skifte nevn) som burde ha tatt dette opp gjentatte ganger, men siden de er en del av klanen så vil dette aldri skje. En journalist i den avisen er ikke mer fri enn en journalist i en annen avis. Han må gjøre som ledelsen og redaktøren sier. Og ledelsen er da ikke internest for øyeblikket til å bli konfrontert med noe som helst.

Denne klanen utøver kontroll. De har en har to meget viktige våpen og det er ”sitt stille i båten” og ”la oss tie det i hjel”. Dette vil de aldri innrømme, men jeg kan forsikre deg om at de er meget reelle. Noe de vil derimot innrømme er følgende vers i Skriften, men da tatt helt ut av kontekst og brukt på en forferdelig feil måte;

”Hold øye med dem som volder splittelse”

Tatt ut av Rom 16:17

Men jeg formaner dere, brødre: Hold øye med dem som volder splittelse og anstøt imot den lære som dere har lært. Vend dere fra dem!

Her er hva Lundes Bibel leksikon har og si om splid:
- vil si ulike meninger som fører til vonde ord og særflokker. Jesus sier at han med sin forkynnelse var kommet for å skape splid, til og med i nære familieforhold, Matt 10:35. Samtidig advarer Jesus mot splittelse mellom dem som fulgte ham, Matt 12:25. Allerede i den første kristne tiden viste det seg tendenser til splittelse. Ved apostelmøtet i Jerusalem, Apg 15, kom spenningen mellom jødekristne og hedningekristne tydelig fram. Den truet med å sprenge kristenflokken. Paulus advarer mot vranglærere som skal stå fram i mengiheten og forårsake splittelse, Apg 20:30. Han behandler svært grundig splittelsen i menigheten i Korint, 1Kor 1:10-13 (partier); 1Kor 8:1ff (eting av offerkjøtt); 1Kor 14:34ff (kvinners plass i menigheten); 1Kor 11:18ff (nattverdfeiringen). En skal holde seg unna dem som skaper splittelse, Rom 16:17.

Her er andre vers om splittelse:

Joh 7:43:

Det ble da splittelse i folket på grunn av ham.

Joh 10:19:

Det ble igjen splittelse blant jødene på grunn av disse ord.

1Kor 1:10:

Men jeg formaner dere, brødre, ved vår Herre Jesu Kristi navn, at dere alle må føre samme tale, at det ikke må være splittelse blant dere, men at dere må være fast forenet i samme sinn og samme tanke.

18 For det første hører jeg at det er splittelse blant dere når dere kommer sammen som menighet, og for en del tror jeg det.

19 For det må være partier blant dere, for at de ekte kan bli åpenbare blant dere.

1Kor 11:18f

Gal 5:20:

avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, trette, avindsyke, sinne, ærgjerrighet, splittelse, partier,

17 Men dere, kjære: Husk de ord som vår Herre Jesu Kristi apostler før har talt!

18 For de sa til dere: I den siste tid skal det komme spottere som farer fram etter sine ugudelige lyster.

19 Disse er det som skaper splittelse, de er sjelelige* mennesker som ikke har Ånden.

Jud 17-19

Så når da sjefen i disse klanene spyr ut anklager til enhver som ikke sitter stille i båten om oppvigleri til splittelse så er det bunnfalskt. Det er nemlig disse klanledere som er opphave til splittelse fordi de kommer under beskrivelsen som de nevnte over. Det er de som har falsk lære, det er de som kommer med truser (skjulte sådanne), det er de som ikke tåler det sanne Ordet forkynt. Det er de som er opphavet til hierarkiet. Det er de som driver lobby virksomhet føre hvert eneste menighetsmøte. Det er de som truer igjennom det de vil. Det er de som skritter over tiggeren ut og inn av menigheten og det er de som har kjærlighet til penger og det er de som så gjerne vil ha igjennom dette forferdelige med enhet på bekostning av mennesker frelse.

De har blitt noen ”halvgale økumene freak” som ikke går av veien for noe som helst. De har blitt klaner som turer frem akkurat som de vil og menigheten har for lenge siden blitt truet til å holde kjeft. Hvor bruker jeg slike velvalgte ord? Jo fordi jeg kaller en spade for en spade og jeg er ikke redd for å stikke disse hyklere der hvor det gjør mest vondt. De er så religiøse at de aldri har vært utenfor menighetens vegger og kan ikke håndtere slikt og dermed er sprekkeferdig av raseri som igjen vil avsløre de og lede til deres frelse. Håper jeg.

Denne topp eliten av noen klanledere og deres undersåtter kjører ut fra egen garasje og inn i menighetens garasje og setter aldri sine ben ute i verden og blant folk som trenger å høre evangeliet. Det nærmeste de har vært til å forkynne evangeliet ute i verden er til felles bekjente på en uterestaurant i Hamar under Sommerfestivalen. Jeg skal her forklare deres tankegang;

Jeg har ute i verden fått en forkjærlighet for hester og da den typen som løper i ca. 60 km timen rundt en bane. Det er noen vakre dyr og noen tøffe akrobater på deres rygg som utgjør det vi kaller Galoppsport. De har i Norge en enste bane og den ligger på Øvrevoll i Bærum. I min tid ute i verden var jeg involvert i dette i alt fra database utvikler, administrasjon, hesteeier, og gambler. Jeg er da nå selvfølgelig ikke lenger gambler eller hesteeier. Heller ikke med i administrasjonen. Men jeg går der og nyter disse vakre dyr skapt av Jesus og forkynner gamblere og administrasjonen og hesteeiere om Han som er den neste veien til frelse for deres sjeler. Jeg er jo et vitnesbyrd bare jeg viser meg edru på de kanter.

En av disse klanfolkene i en pinsemenighet kom da med følgende uttalelse i et møte med andre klanfolk. Jeg var der for å serve dem;

”Hvordan er det da og ikke gå på travbanen lenger Kjell?”. De har altså den tankegangen at når man blir en kristen så slutter man med å gå på galoppbanen (det vet ikke forskjell så de sier travbane). Man slutter selvfølgelig ikke å gå på noe som helst når man blir en etterfølger av Jesus. Har de ikke fått med seg hvor Jesus vanket? Hos landsforrædere, prostituerte og til og hos teologer og advokater. Man er stadig på disse trakter og forkynner evangeliet. SÅ når man vet deres hyklerske innstilling og har sett deres kontrollerende oppførsel og vet om hvordan de har bygget sine imperier så bør man synge ut og da med et språk som ikke klør de øret, men får de til å eksplodere.

Nok er nok. Jesus renser i disse dager sin brud og gjør de som har gjort sin utvelgelse fast enda fastere. Er det noe som gjelder i disse dager så er det følgende:

La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og la den urene fortsatt bli uren! Og la den rettferdige fortsatt gjøre rettferdighet, og la den hellige fortsatt bli helliggjort! Åp 22:11

Det er mitt håp med denne ”utblåsningen” at noen ydmyker seg og enten omvender seg eller i det minste stopper å beskylde noen for å forårsake splittelse så lenge man selv sitter i glasshus. At menighetene river seg ut av sine falske ydmykhet og reiser seg opp og sier nok er nok. At vi snart kan få en slutt på denne klan virksomheten. Ellers så bør man da gå ut av dette.

No comments: