Tuesday, August 14, 2012

Spørsmål: Kan jeg «miste» frelsen?

Mange skal da falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. Mange falske profeter skal stå fram, og de skal forføre mange. Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. Men den som holder ut til enden, han skal bli frelst! Matt 24:10-13

Etter å ha lest dette hvilke tanker gjør du deg?

Eller når du leser brevene til englene for de syv menigheten i Tyrkia:

Men jeg har imot deg at du har forlatt din første kjærlighet. Åp 2:4
Kom derfor i hu hva du er falt fra. Omvend deg, og gjør de første gjerninger! Men hvis ikke, så kommer jeg brått over deg og jeg vil flytte din lysestake bort fra sitt sted – hvis du ikke omvender deg. Åp 2:5

Ja jeg vil gjerne vite det du som sier om (dersom det er tilfelle) at man ikke kan falle fra. Du som skjuler deg bak at de ikke har vært gjenfødt så derfor går de nå i djevelens ærend. Hvordan i all verden kan man si at å falle fra noe ikke er å ha hatt noe til å begynne med?

Og hvordan i all verden (ja jeg bruker dette utrykket fordi dette dreier seg om en doktrine som er fra verden) kan det ha seg at vi trenger å omvende oss fra noe vi ikke vandrer i?

Saken gjelder den falske doktrine om «en gang frelst alltid frelst» (OSAS «once saved always saved) «eller evig sikkerhet», eller «nåden dekker alt» og ALT i den retning.

La oss si at skulle være slik at vi har evige sikkerhet (kan ikke miste frelsen uansett hva vi foretar oss eller hvordan vi velger å leve) etter barne dåp (som selvfølgelig er noe sludder) eller at vi rett og slett etter å ha bedt en «frelses bønn» ikke kan gå fortapt. Altså med andre ord vi fratar Herren Guds begrepet All Makt og gjør dermed hans navn til spott fordi Han har All Makt og Han har selvfølgelig makt til å ta ut fra Livets Bok akkurat som bare Han har makt til å skrive inn i Livets Bok.

Og dersom noen tar noe bort fra ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livets tre og fra den hellige stad, som det er skrevet om i denne bok. Åp 22:19

And if any man shall take away from the words of the book of this prophecy, God shall take away his part out of the book of life, and out of the holy city, and [from] the things which are written in this book. Rev.22:19 (KJV)

Så la oss si det slik at vi velger å spotte og ikke tar Jesus på alvor. Det vil i så fall gjøre at vi aldri får vite hvem vi er i Ham. Vi svever rundt på en falsk nåde sky og vil ikke oppleve sannheten før det er for sent.

Som nevnte artikkel skriver så er frelsen en pågående sak. Derfor er som regel skriftsteder i forbindelse med dette formulert; «skal bli» eller «vil bli frelst». Det kan også være formulert annerledes, men da som regel i den forstand at vi er frelst ut fra våre verdslige levesett, synd eller sykdommer.

Vi må prøve å forstå to viktige passasjer i Skriften: (hele kapittel 8 i Romerbrevet vil belyse grundig saken)

For i håpet er vi frelst. Men et håp som en kan se, er ikke lenger noe håp – hvorfor skulle en håpe på det en allerede ser? Men dersom vi håper på det vi ikke ser, da lengter vi etter det med tålmodighet. Rom 8:24f

Men tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser. Heb 11:1
Det fremgår klart her at frelsen er et håp som ligger der fremme og venter for de som holder ut til enden. Vi understreker videre med Jesus ord:

Mark 13:13:

Og dere skal bli hatet av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, han skal bli frelst.

Matt 24:13:

Men den som holder ut til enden, han skal bli frelst!

Mange skal da falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. Mange falske profeter skal stå fram, og de skal forføre mange. Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. Men den som holder ut til enden, han skal bli frelst! Matt 24:10-13

også:

Jak 1:12:

Salig er den mann som holder ut i fristelse. For når han har stått sin prøve, skal han få livets krone, som Gud har lovt dem som elsker ham.


Derfor er det nå på tide når vi definerer tro å kunne lege seg på hjerte at håpet er knyttet opp til tro i full visshet, men det er stadig et håp.

Derfor har vi som gjenfødte selvfølgelig en SIKKERHET for at hvis vi får et fly i hodet i ettermiddag så går vi rett til Paradis. Vi går selvfølgelig rundt med FULL VISSHET om at vi er under frelsen og i frelses prosessen og har ingen fordømmelse fordi vi er i Kristus, vi vet hvem vi er i Kristus, MEN

vi kan IKKE ha en doktrine som sier at det finnes noe som heter «evig sikkerhet» for å komme til himmelen etter å ha bedt en frelses bønn eller er barne døpt. Og vi kan heller ikke ha en doktrine som sier at vi kan leve akkurat slik vi vil for «nåden dekker alt». Vi lurer mennesker inn i en falsk sikkerhet og de vil aldre oppleve hvem de kunne vært i Kristus Jesus. Aldri fullføre et enset oppdrag og aldri komme inntil Hans hvile eller aldri kunne vandre etter Ånden.

Frelsen er en pågående prosess for alle. Om du er gjenfødt eller ikke. Alle er under nåden og alle er enten på vei til å bli frelst så de kan begynne å arbeide på frelsen eller de er allerede i ferd med å arbeide på den.

Derfor sier Paulus ved Ånden så inderlig:

Fil 2:12:

Mine elskede, likesom dere alltid har vært lydige, så arbeid på deres frelse med frykt og beven – ikke bare som da jeg var hos dere, men enda mer nå når jeg er borte fra dere.

Rom 13:11:

Og dette må vi gjøre, da vi kjenner tiden, at timen er inne da vi må våkne opp av søvne, for frelsen er oss nærmere nå enn da vi kom til troen.

2Tim 2:10:

Derfor utholder jeg alt for de utvalgtes skyld, for at også de skal få frelsen i Kristus Jesus med evig herlighet.

Og for oss som er opptatt med jødefolket og dets frelse:

Rom 11:11:

Jeg sier da: Har de snublet for at de skulle falle? Langt derifra! Men ved deres fall er frelsen kommet til hedningene for å vekke Israel til nidkjærhet.

Og til oss ALLE:

Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder. Matt 1:21

Så for de som ikke vil eller ikke kan på grunn av stolthet slippe taket i denne forferdelige forførende falske doktrinen om «en gang frelst alltid frelst» så vær forsiktig slik at dere ikke blir stående med disse som også vil være bombesikre på at de var frelst:

Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre! har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som gjorde urett! Matt 7:21-23

Så skal han si til dem på venstre side: Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild, som er beredt for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere gav meg ikke mat. Jeg var tørst, og dere gav meg ikke å drikke. Jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg. Jeg var naken, og dere kledde meg ikke. Jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg. Da skal de svare ham, også de, og si: Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel, og tjente deg ikke? Da skal han svare dem og si: Sannelig sier jeg dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, det har dere heller ikke gjort mot meg. Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv. Matt 25:41-46
Simon, Simon! Se, Satan krevde å få dere i sin makt for å sikte dere som hvete. Men jeg bad for deg at din tro ikke måtte svikte. Og når du en gang omvender deg, så styrk dine brødre. Luk 22:31f

Trenge virkelig Peter å omvende seg. JA han var falt fra. Han viste det bare ikke enda, men ble smertelig klar over dette senere da han fornektet.

Åp 22:9:

Men han sa til meg: Vokt deg for det! Jeg er medtjener med deg og dine brødre profetene, og med dem som tar vare på ordene i denne bok. Gud skal du tilbe!

Hva skulle Johannes vokte seg for. For ikke å miste frelsen ved å tilbe en engel.

Som ALLE skjønner som leser dette med et åpent hjerte og i ydmykhet for sannheten så kan vi ikke lenger sitte stille å nikke med hode på hvert eneste møte som forkynner disse grusomme løgner. Be en frelses bønn og du har sikret deg billett til Evig Liv. For det første er det å dømme for det andre er det en løgn og for det tredje så er den en oppfordring til å fortsette med et verdslig liv.

Så enten vi er i verden enda og ikke er gjenfødt eller vi er gjenfødt med går rundt med et falskt håp fordi vi har valgt å leve et liv i synd muligens på grunn av feilinformasjon så er følgende tilfelle for ALLE:

Paulus, Guds tjener og Jesu Kristi apostel til å føre Guds utvalgte til tro og til å kjenne den sannhet som hører til gudsfrykt, i håp om evig liv. Det har Gud, som ikke kan lyve, gitt løfte om fra evighet av. Tit 1:1f

Jesus kaller oss alle i dag til å bli radikale for Ham. Han kommer snart og er i ferd med å rense sin menighet. Ikke forsett i samme sløve sporet og følg etter massene. Våkne opp og bli radikal for han som er den Radikale.

(Hvis intet annet nevnt så er NB88BB brukt)

No comments: