Saturday, August 04, 2012

Dømme, bedømme, synd og konsekvenser av synd.

Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. Joh 3:18:

Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom: Om synd, fordi de ikke tror på meg. Om rettferdighet, fordi jeg går til Faderen, og dere ser meg ikke lenger. Om dom, fordi denne verdens fyrste er dømt. Joh 16:8-11

Men tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser. Heb 11:1

Som vi ser så er det ingen problemer med dømming. Man er rett og slett dømt hvis man ikke tror.

Likeledes er det ingen problemer med å definer synd, man synder fordi man ikke tror.

Så saken bli til slutt at vi må definere ordet tro. Det norske ordet tro er så utvannet at kan ikke brukes derfor må vi holde oss til det som er referert til i Skriften.

Så å tro blir altså mer enn å stå på bussholdeplassen å tro at bussen kommer snart fordi du kan rutetabellen, har klokke på armen, har gjort dette 1000 ganger før og venter sammen med en bråte andre «troende». Dessuten er det bare å innrømme at det meste vi sier vi har tro for (reel tro) ikke er mer enn et lite pinglete håp når vi bruker Skriftens tros mening og definisjon.

La oss slå fast at lydighet er tro og ulydighet er vanntro.

1 Peters 2:7-8 En Levende Bok (LB)

Ja, han er meget dyrebar for dere som tror. For dem som forkaster ham, vel – «Den samme stein som ble forkastet av bygningsmennene, er blitt hjørnesteinen, den mest ærede og den viktigste del av hele bygningen.» Skriftene sier også: «Han er den stein som enkelte kommer til å snuble over og den klippen som får dem til å falle.» De kommer til å snuble fordi de ikke lyttet til Guds ord, og derfor må straffen komme. De kommer til å falle. (Jeg anbefaler også å lese KJV)

Når vi så bruker lydighet (da helst av kjærlighet til Jesus) som utgangspunkt for tro og ulydighet for vanntro så stiller saken seg om tro annerledes.

Da vi har definert tro la os gå over til hva som er å dømme, bedømme, konfrontere, formane, irettesette og av og til overlate de ulydige til satan. ... for at han som har syndet skal overgis til Satan til kjødets ødeleggelse, for at hans ånd kan bli frelst på den Herre Jesu dag. 1Kor 5:5.

Hvordan i allverden kunne Paulus overlate noen til satan hvis han ikke var i posisjon til å bedømme. Kom ikke med slike unnvikende oppblåste teorier om at vi ikke skal bedømme. Det er for de vantro som selvfølgelig ikke vil at dere syndige handlinger skal bli åpenbart. Det er ikke dermed sagt at vi dømmer. Det er En som Dømmer. Og når det er sagt så er det like mye å dømme seg selv til Himmelen som å dømme andre til Helvete.

Da kan vi anslutte med å ta opp synd, som er det vi bedømmer. Alt det vi snakker om synd er ikke «synd», men syndige handlinger som kommer av det å ikke tro eller som slått fast; være ulydig, altså ikke å tro. Fordi selve synden er å ikke tro. Vi skal være klar over det at mange «troende», vil skrike om urettferdighet når de får beskjed av Jesus om at han ikke kjenner dem når de en dag skal bli dømt foran Kristi Domstol.

Et hvert hjerte flyter over av det som det inneholder og enhver handling får konsekvenser. Unnfallenhet florerer og skriket fra de få som konfronteres høres mer og mer tydelig.

Vær klar over følgende:

Når jeg sier til den ugudelige: Du skal visselig dø! – og du ikke advarer ham, ikke taler og advarer den ugudelige for hans ugudelige ferd for å holde ham i live, da skal han, den ugudelige, dø for sin misgjernings skyld, men hans blod vil jeg kreve av din hånd. Men når du har advart den ugudelige, og han ikke omvender seg fra sin ugudelighet og fra sin ugudelige ferd, da skal han dø for sin misgjernings skyld, men du har reddet din sjel. Esek 3:18f

Det kommer en dommedag og da vil vi alle være stilt likt. Men for oss som har valgt lydighetens vei som inneholder å advare den ulydige:

Joh 5:24:

Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som hører mitt ord og tror ham som har sendt meg, han har evig liv. Han kommer ikke til dom, men er gått over fra døden til livet.

(Når intet annet bemerket er NB88 brukt)

No comments: