Sunday, July 29, 2012

Nåden dekker ikke noe som helst

Noe av det som Herren har lagt i midt hjerte er å konfrontere løgn. Spesielt løgn som djevelen har sneket inn gjennom små forvrengninger av Ordet. Så som at vann døp frelser, nåde frelser, gjerninger frelser og alt i den retning som prøver på å gjøre frelsesverket av nåde til noe annet enn at det er Jesus dyrebare blod som renser og frelser. Hvis for eksempel nåde frelser så hadde ikke Jesu trengt å dø. - For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. Joh 1:17 – Likeledes hvis dåp frelser hadde ikke en gang Jesus trengt å komme - Mark 1:4: Slik stod døperen Johannes fram i ørkenlandet og forkynte omvendelses dåp til syndenes forlatelse.

I tillegg så har vi alle en daglig gudstjeneste som gjør at vi må være ytterst varsomme med våre ord. - Jakob 1: 26 Hver den som sier han er kristen, men ikke har kontroll over tungen, bedrar seg selv. Hans gudstjeneste er ikke mye verd.27 Den kristne som er ren og uten feil, i Guds øyne, er den som tar seg av foreldreløse og enker og som forblir tro mot Herren – ikke lar seg skitne til av denne verden. (En Levende Bok (LB) )
La oss derfor ta det på alvor når søsken kommer med innlegg, kommentarer, formaning og selv irettesettelse når det gjelder disse ting. Så som: «Nåden dekker alt».
nøkkel
Nåden dekker ikke noe som helst. Nåden utsetter dommen. Uoppgjort bevist synd blir ikke «dekket» av nåden. Utilgivelse blir ikke «dekket» av nåden. Nåden er heller ikke et slør som Gud ser igjenom. Når Far ser på sine barn så ser han på dem renset i Jesus blod, hvite som snø. Kjødet derimot har sine feil og mangler og selvfølgelig hadde det ikke vært fordi vi er under troen på Jesus Kristus og blitt rettferdiggjort og helliggjort av det valget, fått retten til å arve Riket, så hadde vi måttet dø i henhold til Loven.

Paulus skriver - Rom 6:14: For synden skal ikke få herske over dere, for dere er ikke under loven, men under nåden. - Dette er noe som har vært misforstått i lenger tid. «Alt» Paulus underviser om nåde er på basis av at han skriver til Jødene og de som er blitt forvirret av jødene om at man også er forpliktet til også å holde loven, i tillegg til at man er erklært rettferdig ved å akseptere det Jesus gjorde på korset gjennom tro . (Se Apg. 15) Så «alle» troende i lengre tid har brukt dette utrykket at vi «er under nåden».

Hele verden er under nåden. «For så har gud Elsket verden ...» Når du er blitt rettferdiggjort gjennom tro er du i tillegg under troen. Med den troendes løfte og rettigheter. - Gal 3:11: Og at ingen blir rettferdiggjort for Gud ved loven, det er klart, for: Den rettferdige av tro, skal leve. Og likeledes: Heb 10:38: Men den rettferdige av tro, skal leve. Og dersom han unndrar seg, har min sjel ikke behag i ham. Den vantro derimot: Æren tilhører altså dere som tror. Men for de vantro er den stein som bygningsmennene forkastet, blitt til hjørnestein og snublestein og anstøtsklippe. Det er disse som snubler ved sin vantro mot Ordet – til det er de også satt. 1Pet 2:7-8

Så når noen sier at nåden dekker alt er det som regel at de har uoppgjort synd i livet eller rett og slett har blitt villedet av menneskelig tradisjoner (son vi dessverre er så gode på, fordi vi sier, «er det så farlig da?». Som oftest når jeg hører dette derimot, er det når noen ikke ønsker eller har vilje (les: lar Jesus slippe til) til å kvitte seg med uvaner, laster, eller direkte syndige liv. Så etter min mening er det på tide å ta et oppgjør med alle slike etterslep fra tidlige tider som ikke er korrekt i følge Ordet. De er mage og det som syntes er bare toppen av isfjellet idet det meste ikke ligger åpent, men skult i hjerte:


For innenfra, fra menneskehjertet, er det de onde tankene kommer: utukt, tyveri, mord, hor, griskhet, ondskap, svik, utskeielser, ondt øye, spott, hovmod, uforstand. Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent. Mark 7:21-23


Vi får se på dommens dag hvor mye av dette som dekkes av nåden hvis det ikke er vasket bort i Jesus blod.

(Når intet annet er oppgitt er det NB88 som er brukt som referanser.)

No comments: