Tuesday, July 31, 2012

Jesus avskjedstale i endetiden.

Forord med kapittel 13 i Evangeliet om Jesus i følge Johannes.

Johannes, disippelen, var til stede og begynner sin fortelling slik: Det var påskehøytid, de holdt da måltid, Jesus viste, Han reiser seg, binder om seg, slår vann i et fat, kommer til Peter, Peter nekter og her kommer det første som vi MÅ legge oss STERKT på hjerte:

Peter sier til ham: Aldri i evighet skal du vaske mine føtter! Jesus svarte ham: Dersom jeg ikke vasker deg, har du ingen del med meg! Joh 13:8

Nøkkelen til å forstå dette med hjerte ligger her, fordi «alle» har mer eller mindre skjønt hva å holde nattverd er:

Og han tok et brød, takket og brøt det, gav dem og sa: Dette er mitt legeme, som blir gitt for dere. Gjør dette til minne om meg! Likeså tok han kalken etter aftensmåltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgytes for dere. Luk 22:19-20

Det er viktig å legge seg på hjerte at Johannes ikke nevner nattverden, men i stedet fot-vaskingen som ingen av de tre andre evangeliene nevner. IKKE at vi skal fysisk ha dette som et rituale, seremoni eller liturgi som enkelte denominasjoner, MEN vi må forstå Jesus når han sier;

Da han hadde vasket deres føtter og tatt på seg klærne, satte han seg til bords igjen. Så sa han til dem: Forstår dere hva jeg har gjort med dere? Joh 13:12

Og her kommer det saliggjørende som oppfordrer alle til å studere disse Jesus Ord og gjøre etter dem;

Om dere vet dette, da er dere salige, så sant dere gjør det. Joh 13:17

«Fot-vaskingen» har lenge, veldig lenge vært ute av menighetsammenheng (som veldig mye annet). Jeg trodde dette var et fenomen i den rike vestlige verden hvor alle er mer opptatt av meg og mitt og hvor grådigheten og fråtseriet øker i takt med velstanden, men etter å ha reist rundt i verden en god del og bodd i Filippinene noen år så vet jeg at dette er verdensomspennende i og utenfor menigheten for fattig og rik. Meg, meg, meg og atter meg.

Gal 6:2: Bær hverandres byrder, og oppfyll på den måten Kristi lov.

Noen har ikke skjønt at det å være en etterfølger av Kristus ikke bare kan koste deg livet som vitne (martyr) for Jesus navn skyld, men også at det kan koste deg livet for en bror eller søster.

1Pet 1:22: Rens da deres sjeler i lydighet mot sannheten til oppriktig broderkjærlighet. Elsk hverandre inderlig av hjertet!

Joh 15:13: Ingen har større kjærlighet enn denne at han setter sitt liv til for sine venner.

Joh 13:34: Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre! Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre.

Når så dette er et faktum må vi skjønne at det minste vi kan gjøre er å tjene hverandre og bære hverandres byrder. I dag har vi bibelskoler, profetskoler, lederskoler og lederkurs i fleng. Mange av disse, spesielt lederskoler, lærer ikke annet enn det du ville på et kurs i markedsføring. Det vi trenger i menigheten i dag er en forandring på at 5 % står for 90 % av arbeidet og at nesten alle er opptatt av å lede istedet for å tjene. Som vi vil se av avskjedstalen til Jesus så har disiplene vært tjenere innstill det siste, men så:

Joh 15:15: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjeneren vet ikke hva hans herre gjør. Men dere har jeg kalt venner, for alt det jeg har hørt av min Far, har jeg kunngjort dere.

Jesus avslutter sin avskjedstale slik (før han ber sin ypperste prestelige bønn):

Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden. Joh 16:33


Ønsker du å bli en som har overvunnet verden, en som har total fred i sitt daglige liv, en som er brennende opptatt av å vinne sjeler, en som er på helliggjørelsens vei, en som ikke driver med resten av den lunkende menigheten, en som Jesus er venn med, en som betyr noe i evighet sammenheng. Vel da er det bare å gjøre som jeg har foreslått tidlige; studer Jesus Ord, spesielt Johannes 13-17. - Stikkord vil bli: LYDIGHET I KJÆRLIGHET.

(Dersom intet annet merket er NB88 brukt)

No comments: