Friday, April 01, 2016

Polarisering

I dag også brukt innen religion




Polarisering er egentlig et uttrykk innen politikken.

Fra leksikon:
«Polarisering, betegnelse på en prosess hvor avstanden mellom de viktigste aktørene i et politisk system, for eksempel partiene, øker, eller hvor aktører (partier) som står langt fra hverandre, styrkes.»

I dag har vi også fått radikal polarisering, som da menes at motsetningene er i ferd med å komme så langt fra hverandre at det særdeles vanskelig å komme nærmere hverandre og krig er nærmest uunngåelig.

Hvor kommer uttrykket fra og hva gjør polarisering?
Den optiske polarisasjon endring av lys-bølger, slik at eventuelle svingninger oppstår i et enkelt plan gjennom bjelken. - Altså når det gjelder lys så blir lys-bølger forandret. Ordet polarisering brukes også ved lys og bruk av filter. Polarisering gjennom filter kan gjøre at intet lys slipper igjennom.

Så denne bruken av dette ordet innen kristenheten i dag er nærmest å kalle «ute på viddene». Med blant de liberale, bedre-vitende, politisk korrekte hyklerske, halvgale, hovmodige økumene freak er dette blitt ett yndet utrykk.

I det og forstå at man skal ikke polarisere for dermed å bringe enhets prosessen i fare. Man må for all del ikke komme lengre fra hverandre, men komme i enhet.

Her er noen klipp fra sosialt media:

«Hvis du ønsker et svar som gir deg anledning å polarisere ber du meg om å gi et ja eller nei-svar. Så enkelt er det ikke. Uansett hva du eller jeg må mene om den romersk katolske kirken og paven, kommer vi ikke ifra det faktum at denne kirken defineres som kristen ut ifra både et religiøst og kirkehistorisk ståsted. Like it or not.»

Dette da til svar når man enkelt og greit spør noen om de ser på paven som en kristen leder og ber om et ja eller nei.

Når man da svarer at Jesus selv polariserte så får man dette svar:
« Stackars dig. Det kan inte vara enkelt att alla andra har fel och du sitter med den enda sanningen. Lycka till med sektbygget.»

Så ut ifra Skriften og bruken av dette ordet polarisering innen kristenheten i dag kan vi si at Jesus polariserte?

La deres tale være ja, ja – nei, nei! Det som er mer enn dette, er av det onde. Matt 5:37

Johannes' dåp, var den fra himmelen eller fra mennesker? Svar meg! Mark 11:30

Så la os da spørre; pavens døp er den fra himmelen eller fra mennesker? Altså med andre ord; er paven en kristen ledere eller ikke?

Bør vi kunne be om et ja/nei svar på dette? I følge Skriften så absolutt!

34 Dere må ikke tenke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. 35 Jeg er kommet for å sette skille mellom en mann og hans far, mellom en datter og hennes mor, mellom en svigerdatter og hennes svigermor, 36 og en manns husfolk skal bli hans fiender. 37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors og følger etter meg, er meg ikke verd. Matt 10:34-38

Hvis ikke dette er polarisering, altså å bringe partene fra hverandre så vet ikke jeg.

Og hva med når Jesus sier:

Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Joh 14:6

Hva sier vi da; Jesus du kan da ikke si noe slikt. Skjønner du ikke at du polariserer. Gud Allmektige forby at vi i hele tatt tenker i disse baner.

Men nærmest hele kristenheten har gått i fella fordi de har et ønske om å være politisk korrekte. De elsker sine posisjoner og penger. De elsker å bli hilst på og sitte øverst ved bordet. De har aldri hørt om fot-vasking i ordets rette betydning. De har lidd fallitt på troen og de elsker å komme med sine «hvem er du som dømmer» og lignende. De er blitt eksperter på å vri på Skriften og dermed gjort seg selv lik satan, sin far.


Den ytterste konsekvens av polarisering er frelse. Like it or not!

No comments: