Wednesday, February 17, 2016

«Toleranse»


Ve dem som kaller det onde godt og det gode ondt, som gjør mørke til lys og lys til mørke, som gjør bittert til søtt og søtt til bittert! Jes 5:20

I dag er det mer viktig å være politisk korrekt enn å forholde seg til Guds Ord. Ja og dette blant såkalte kristne og i menigheten. Vi skal ha respekt for alt og alle og vi skal tolerere absolutt alt. Disse tre «konsepter» finner man ikke i skriften, men man finner noe om intoleranse. Jesus ble kalt den mest intolerante mann på jord da han vandret her, da av fariseere og skriftlærde og Han forkynte at uten Guds Frykt skal ingen se Guds Rike og likedeles hvis du ønsket å være hva vi i dag kaller politisk korrekt vil du heller ikke se Guds Rike! Jesus var den minst politiske korrekte man kunne tenke seg når han vandret her. I dag sitter han ved Faderens Høyre Hånd og er like intolerant, «ukorrekt» og uten respekt for menn.

Å nei Jesus er nådefull og så vider vil du sikkert si, ja mot syndere er han det, men ikke mot hyklere. Hvis du ikke er sikker på om dette er sant så les Matt 23. Guds vrede er stadig over de som er ulydig.

I disse dager har det kommet et godt eksempel på hva som noen prøver å skule under kjærlighetens banner idet man etterlyser kjærlighet og beskylder søsken for hat og drapstrusler. Og dette fra menn som kaller seg Gudsmenn, Guds blogger og Guds Forfatter og prøver å dra på seg en hellig drakt, men som nå er avslørt. Avslørt fordi jeg snakker om Bjørn Olav Hansen (BOH).

Han kaller meg følgende fordi jeg har lagt ut en link til hans blogg på Facebook; Jeg bryter norsk lov, stjeler, bryter opphavsrett, bryter regler på FB, og jeg har ikke et kristent vitnesbyrd fordi jeg er en tyv. Her er det ordrett:

"Du etterlyser 'normal etikk', Kjell Sørsdal. Kanskje du burde kikke litt nærmere på ditt etiske ansvar når du bryter norsk lov. Du har til og med stjålet et privat bilde av meg og gjengitt det på din Facebook-side. Det er et bilde tatt på en familietur. Hvilket er brudd på lov om opphavsrett. Du legger du tekster av meg, som også er brudd på lov om opphavsrett. Som forfatter eier jeg mine tekster. Facebook reagerer strengt ved brudd på disse reglene. Du har og med gjengitt en melding fra min datter til meg personlig. Så når du etterlyser etikk, bør du nok tenke litt på hva du holder på med. Jeg ber deg slette private bilder, private meldinger og tekster jeg har opphavsretten til. Det er ganske normalt i Norge å be om tillatelse til å gjengi private bilder og tekster, og det hører vel heller ikke med til et kristent vitnesbyrd å stjele andres eiendom."

- Jeg vil understreke at jeg ikke vil forsvare meg mot dette og har heller ikke svart. Dette er kun for å belyse vantro og hykleri som kommer av hovmod hos en rekke kjente ledere og personer i kristen Norge. BOH er bare første man ut.

Alle som er i hva vi kaller sosiale media vet jo at dette med at man ikke kan linke opp artikler til nettsteder er ren svada. Når man linker opp en adresse på for eksempel FB så er det jo FB som kommer opp med bildet. Jeg har selv to blogger (en norsk og en engelsk) og jeg ville bli overbegeistret hvis alle over hele verden la ut en link til de sidene samt min FB side og gjerne også mine hjemmesider om misjon, husbygging osv. Jeg har en side som reklamere min Markedsfører utdannelse og jeg trenger jobb så kom igjen å link kjære venner!

Det er en knapp for å dele i sosialt media i nesten enhver avis og på nesten enhver hjemmeside og selvfølgelig så har vi dele knappen på FB. Hva i all verden tror man den er for, for å rope det ut høyt! Så man kan forfekte åndsverkslov til man blir blå i tryne, men saken er den at er man med på leken så får man smake steken. Jeg anbefaler feiginger og tynnhudede og ligge langt unna FB og andre sosiale medier. De lovene vi har er avleggs som vi alle vet og praktiseres ikke i virkeligheten. I verftall ikke når det ikke er snakk om å gjøre seg rik, men å spre Guds Ord. 

Jeg og andre har dessuten i flere år linket opp BOH sin blogg på FB med påfølgende biler som da kommer opp uten at han eller noen andre har funnet det feil. Jeg har i årevis linket opp nettsider og blogger uten en eneste klage fra noen som helst. Selv har jeg skrevet to bøker og flere hefter og traktater. Hvis noen ville legge ut dette og en link til dette så ville jeg jo si at de Ærer Jesus fordi jeg som en troende prøver jo og gjøre nettopp dette i mine skrifter. Dessuten er alt mitt stoff gratis. For intet har jeg fått det og for intet skal jeg gi det videre. (Bøker på Amazon koster noe, men det kommer man ikke utenom. Det er en minimumspris som Amazon forlanger for å trykke. Men alle skrifter og bøker ligger på mine sider i PDF som gratis.)

Så når man går ut slik som BOH så har man etter min mening en annen ånd.

Som en venn skriver:
«De skjult seg bake en fasade av ydmykhet, som ikke er noe annet en stolthet og et skinn av Gudsfrykt! Det er derfor det blir så sleipt når de bruker sine titler, "Kamerader" og posisjoner, til å herse med de som nå er uenig i denne avgudsdyrkelsen og dette falske evangeliet disse nå promoterer!»
Videre:
«Det er de samme menneskene som ville kalt det hat og kjærlighetsløst når Jesus driver ut pengevekslerne fra tempelet og alle disse tingene han kaller de hykleriske fariseerne, fordi de er inntatt av denne verdens ånd, og lar verden definere hva kjærlighet er! De har en holdning av "hvem tror du at du er?"

Og til slutt:
«På grunn av deres perverterte begreper, at de selv vil definere godt og ond, og på den måten slafser i vei fra kunnskapens tre, så har de også pervertert grunnlaget for å kunne ta en sunn og god avgjørelse, og ville sagt at det Jesus gjorde når han drev ut pengevekslerne fra tempelet ville blitt definert som en hat-handling uten kjærlighet i det hel tatt!»


Vi lar det bli med det.

Jeg har hørt tale som er ren svada av BOH. Jeg har i lengre tid latt være å konfrontere ham særlig mye med hans opphøyelse av Roma, hans tilnærming til yoga gjennom å fremme såkalt «Kontemplativ bønn» og hvis noen gidder så kan man jo sjekke hans blogg for nærmere opplysninger. Det er ikke få falske dogmer og lærer som vil dukke opp der.

Men det er ikke alt dette som egentlig belyser det som er blitt så vanlig i menigheten i dag. Det er det at man hvis man blir konfrontert med noe i liv og lære så går man til frontalangrep. Man greier ikke å legge seg under dette:

Våger noen av dere, når han har sak mot sin neste, å få saken pådømt av de urettferdige og ikke av de hellige? Eller vet dere ikke at de hellige skal dømme verden? Og hvis nå verden skal dømmes av dere, er dere da uverdige til å dømme i de minste saker? Vet dere ikke at vi skal dømme engler, hvor meget mer da i saker som angår dette liv! Når dere så har saker som angår dette liv, så setter dere dem til å være dommere som ikke blir aktet for noe i menigheten! Til skam for dere sier jeg dette! Så finnes det da ikke noen vis mann blant dere, ikke en eneste en, som kan skifte rett mellom sine brødre? Men bror fører sak mot bror, og det for vantro dommere! Allerede dette at dere har rettssaker mot hverandre, er et nederlag for dere. Hvorfor lider dere ikke heller urett? Hvorfor tåler dere ikke heller tap? Men dere gjør urett og volder tap, endog mot brødre. Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, 10 eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike. 11 Slik var det en gang med noen av dere. Men dere har latt dere vaske rene. Dere er blitt helliget, dere er blitt rettferdiggjort i den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd. 1Kor 6:1-11

Altså vi skal tåle urett og vi skal ikke være som de ute i verden som fyker løs på hverandre for nesten ingen ting og da under at de forfekter å være tolerante, respektere og polisk korrekte.!

Så da blir det jo en skandale når man forfekter å være en Guds mann som forfekter å forkynne Guds Ord og som forfekter å kjenne Skriften og deretter ikke enda har forstått at vi som kristne bruker noen ganger et så kalt «kanan-spåk» for å få frem hva vi mener. For eksempel vi skulle kunne bruke fraser som «kapp hode av disse baal profetene» uten at noen reagerer på det. At man til og med for sikkerhetskyld belyser at dette er åndelig ment som om når man snakker om at sverdet vi bruker er Guds Ord blir oversett og man reagere med å føle seg truffet og sender brev, sms og til og med brev til personers venner og truer med å politianmelde brødre for drapstrusler!

Ja og legger ut på egen blogg om hvor forferdelig det er når man blir truet på livet og gir inntrykk av at det er en bror eller to som hvert øyeblikk vil ringe på døra og kappe hodet av en! Detter er jo så latterlig som det går an å bli. Se utskrift fra blogg. Jeg blir vel igjen beskyldt for å bryte opphavsretten her, men det får stå til.

«Uken som nå snart er historie har jo også vært spesiell etter at to personer har fremsatt direkte dødstrusler mot meg.»

Dette er direkte løgn og dette er så bort i hampen ille som det går an å bli. Hadde disse to personer ikke vært kristen så ville man selvfølgelig fått en mot-anmeldelse dersom en politianmeldelse skulle bli resultatet. Jeg har selv blitt truet med politianmeldelse for en post på egen blogg hvor jeg referer til Skriften i forbindelse med hva som skjedde i Apg. 5. «Brødre» velger altså å true med politianmeldelse hvis de føler seg tråkket på tærne av søsken. Det er å bruke verdens urettferdighet mot søsken. Det er hovmodig, hyklersk, og hyper-fariseersk. Det er særdeles syndig og man må omvende seg eller gå fortapt med en slik oppførsel. Nå kan det jo hende at jeg blir politianmeldt for å si at noen kan gå fortapt, men det får også stå sin prøve.

Denne holdningen florere blant så kalte kristen ledere i våre menigheter. Det er en ukultur, for å si det mildt, som må konfronteres og ved å bruke navn. Å gjøre dette er gjør det rette i følge Paulus sine brev til Timoteus.

Så har jeg skrevet dette i kjærlighet? Vel det for den enkelte avgjøre, men en ting er sikkert er at jeg ber inderlig for at BOH skal fatte et annet sin og omvende seg fra sine synder. Når du får leste dette Bjørn kan jeg forsikre deg om at jeg elsker deg om enn ikke så mye som Jesus. Vi ber deg dog begge om at du omvender deg fra disse holdninger som har fått innpass hos deg over tid.

Likeledes vil vi fremheve at kjærligheten ligger i advarselen og referer til:

20 Og når en rettferdig vender seg bort fra sin rettferdighet og gjør urett, så legger jeg en anstøtsstein i hans vei – han skal dø. Når du ikke har advart ham, skal han dø i sin synd. De rettferdige gjerninger som han har gjort, skal ikke kommes i hu. Men hans blod vil jeg kreve av din hånd. 21 Men når du har advart den rettferdige om at han, den rettferdige, ikke skal synde, og han da ikke synder, da skal han visselig leve, fordi han lot seg advare. Og du har reddet din sjel. Esek 3:20f

Derfor mine kjære venner innen menigheten; ikke vent med å ta tak i slik oppførsel etter at du har testet deg selv og funnet ut at du også forfekter at vi skal gjemme alt under kjærlighetens banner og forfekte at vi skal være politiske korrekte, bære over med avgudsdyrkelse, være så inderlig tolerante at vi slipper til satan gjennom økumene, og ha respekt for de som spotter den Levende Gud.

Guds Frykt er det vi skal ha og det betyr at i Guds Frykt bør du vite at Paulus navngir åtte personer som var full av vantro og minst to til satan for å bli tuktet i kjødet så de kunne bli frelst en dag. La det ikke bli slik at dette blir en post som må gjentas med andre navn involvert.

Så til slutt til alle dere pastorer, ledere og eldste i alle våre menigheter, dere som forfekter å være så full av kjærlighet og nåde, overbærenhet og godhet. Er det så sikkert at dere viser så stor respekt som dere så gjerne vil ha det til? Er det slik at dere er mega tolerante for alle og enhver eller er dere bare ute for å mele deres egen kake. Og for å oppnå det så har dere i prosessen blitt full av frykt og prøver å gjemme dere bak andres feil og mangler? Til og må tillegg andre feil de ikke har!

17 Men jeg formaner dere, brødre: Hold øye med dem som volder splittelse og anstøt imot den lære som dere har lært. Vend dere fra dem! 18 For disse tjener ikke vår Herre Jesus Kristus, men sin egen buk. Og ved sine fagre og smigrende ord dårer de hjertene til de godtroende. Rom 16:17f



No comments: