Thursday, February 04, 2016

«Herredømme frelse» vs «lettvinthet tro»?


På engelsk altså; «lordship salvation vs easy believism»



Dette er faktisk viktig at dette blir tatt opp i ett økumenisk perspektiv idet det tar for seg ikke bare begrepene, dømme og bedømme, men også om disse to typer av tro kan la seg kombinere i en enhet som da disse hyper-økumene forståsegpåere vil ha det til. Jeg vet ikke om problemstillingen har vært tatt opp i økumenisk sammenheng, men i så fall er det på tide. Det har nok vært debattert på engelsk i forbindelse med at noen mener at «Herredømme frelse» (HF) er en økumenisk bro til katolisisme idet man legger i dette det såkalte «gjernings evangelium» - altså som RKI lærer at man må være god for å oppnå frelse eller da en kortere tid i skjærsilden som det så fint heter. Vanvittig!

Men la oss først prøve å definer det norske ordet bedømme i sammenheng med at vi på engelsk bruker mye av ordet dømme og da kommer i den kinkige situasjon at de fleste som tilhører gruppen som defineres under «lettvinthet tro» (LT) føler seg støtt og ikke lenger vil kunne greie å konsentrere seg om selve saken. Nærmest håpløst. Uten å tenke seg om slenger ut; «er du uten synd så kast den første sten». Ja hva skal man si? ...

La oss sitere:

1 Corinthians 2:15 New Living Translation (NLT)

15 Those who are spiritual can evaluate all things, but they themselves cannot be evaluated by others.

1 Corinthians 2:15New King James Version (NKJV)

15 But he who is spiritual judges all things, yet he himself is rightly judged by no one.

Norsk Data Bibel 88:
Den åndelige derimot kan dømme om alle ting, men om ham selv kan ingen dømme. 1Kor 2:15

Andre engelske oversettelser bruker ord som;

New International Version: makes judgments
New American Standard Bible: appraises
NET Bible: discerns (som jeg personlig liker)

La oss se hva Strong's sier:
1Co 2:15 ButG1161 he that is spiritualG4152(G3303) judgethG350 all things,G3956 yetG1161 heG846 himself is judgedG350 ofG5259 no man.G3762

G350

ἀνακρίνω
anakrinō
an-ak-ree'-no
From G303 and G2919; properly to scrutinize, that is, (by implication) investigate, interrogate, determine: - ask, question, discern, examine, judge, search.
Så da så :)

(Vennligst for deres om ikke får dette med dere på engelsk; gå til Google translatør og få det oversatt)

Altså etter å ha slått fast en Åndelig person kan dømme i alle ting så får vi jo da benytte oss av det.

Så når vi da skal bedømme disse to lærer som ovenfor nevnt må vi gå frem med forsiktighet idet vi er ydmyke for hva Ånden sier til menigheten.

Er det slik at vi kan samarbeide med enhver som sier Herre Herre eller som pinsevenner og andre venner forfekter har den såkalte treenighet læren? La oss også også få fremhevet i denne sammenheng at når man på Gresk, eller Hebraisk for den sak skyld, i denne setting som da dette ble skrevet eller først og fremst muntlig lært bruker Herre Herre, så blir det det samme som vi i dag skulle skrive: Herre eller HERRE eller begge deler; HERRE, eller alle fire uthevelse-former: HERRE – store bokstaver, uthevet, kursiv og understreket. Altså de kaller faktisk Jesus for Herre og det betyr at de forfekter å tro og de forfekter å være lydig mot ham.

1Joh 2:4 Den som sier: Jeg kjenner ham! – og ikke holder hans bud, han er en løgner, og sannheten er ikke i ham.

Så kan nå disse totalt forskjellige lærer forenes under økumene banneret eller er noen av de falske eller trenger vi å kombinere de for å finne sannheten. Vel det finnes bøker om disse lærer og mest kjent er kanskje MacArthur's; Evangeliet ifølge Jesus (eller det evangeliet Jesus underviste om).

Amazon: The Gospel According to Jesus: What Is Authentic Faith? Kindle Edition

La oss ta hva disse to doktriner er og hva de lærer veldig kort, røft og satt noe på spissen.
HF lærer at hvis du ikke underkaster deg Jesus totalt og dermed er lydig uten å kompromisse så kan du ikke kalle deg frelst og du går dermed fortapt. Du skal dessuten vise ved det livet du lever at du er en fruktbærer av god frukt som vedvarer. (Der av forvekslingen med gjernings evangelium).

LT derimot lærer at det er nok å ha bedt en frelses-bønn en gang og bare man bekjenner at man tror så går man til Himmelen når man dør.

Begge deler er faktisk helt vannvittig. Fordi:

Den en lærer at hvis du ikke gjør sånn og sånn så går du til Helvete og den andre lærer at hvis du gjør sånn og sånn så går du til Himmelen. Når er det vi skal slutte å dømme å begynne å bedømme eller evaluere om du vil?

Det er jo dette som er den dømmingen vi må ligge unna; at vi erklærer noen inn eller ut av Helvete eller Himmelen. Når er det søsken skal forstå at vi må være ytterst forsiktig med den slags. Vi må forstå følgende:

Det er en ting å si at en bror er på avveie fordi han med sitt liv og lære viser tydelig at han er totalt i utakt med Skriften og etter å ha blitt format flere ganger ikke er i nærheten av å omvende seg. Vi bruker altså følgende: Han går ikke for tiden på den samle vei i retning av den smale port. Det er noe helt annet enn å opphøye seg til Gud å si at: «mannen går til Helvete».

Eller som det det andre tros versjonen lærer. «Han ba jeg en frelses bønn med så han er frelst og går til Himmelen når han dør.» Igjen opphøyer vi oss til Gud. Man bør heller si noe sånt som; «etter det jeg kan bedømme så er i han i takt med Guds Ord og mer enn villig til å omvende seg om han skulle bli konfrontert med en synd/dårlig vane. Hans liv har god frukt og det ser faktisk ut til å vare. Jeg går for øyeblikket på den smale vei i retning av den smale port sammen med min bror»

Dette er mile-vis fra å si at jo ::: HAN ER FRELST eller da HAN ER IKKE FRELST.

Man har nemlig «kommet til tro» og er frelst ut av denne verden, men det er ikke dermed sagt at om man bekjenner at man tror på Jesus så er det automatikk i å gå til Himmelen når man dør.

Så hva har så dette med hyper-økumene å gjøre. Jo disse 3HØF forfekter nemlig at disse lærer kan sammenslås. For det først vil de ikke benekte den ene eller andre, og for det andre vil heller ikke bekrefte noen av de. Ikke en gang med modifikasjoner (som jo trengs). De sier: «VI TRENGER IKKE Å VÆRE ENIG!» Vi kan ha enhet uten å ha enighet. La oss være enige om at vi er uenige og ha enhet på tvers av dette. Det er her lurendreieriet fra satan har spilt dem et puss. Fordi Jesus sier:

22 Og den herlighet som du har gitt meg, har jeg gitt dem, for at de skal være ett, likesom vi er ett, 23 jeg i dem og du i meg, for at de skal være fullkommet til ett, for at verden kan kjenne at du har utsendt meg og elsket dem, likesom du har elsket meg. Joh 17:22f

FULKOMMET TIL ETT!

Eller er det slik at du tror at det er uenighet mellom Far, Sønn og den Hellige Ånd?

Vær klar over en ting; DET ER FORDI VI HAR FÅTT ØKUMENE AT VERDEN IKKE VIL TRO!

DERMED EN NY ADVARSEL TIL DERE HYPER-ØKUMENE FREAK:

Det er på grunn av dere at verden ikke vil tro! Dere og deres åndelige leder paven med alle hans lakeier og venner fra muslimer til New Age og Rick Warren og Chrislam og Kennet Copeland og til Svartdahl og Hegertun. Et lite tips til de ansatte og eiere i KS; slutt å fremme denne hyper-økumene mens «leken er god». Altså før dommen kommer i det dere faller så dypt som å spotte den Hellige Ånd.




No comments: