Friday, April 25, 2014

En post til gruppa ”La oss rydde” på Facebook. Faitbook eller Face the Book

Hva kommer denne uviljen mot å rydde av? Da mener jeg i eget liv og lære. Det er først etter det vi kan oppfordre andre til å rydde. Det kommer selvfølgelig av at vi er villige til å kompromisse. Luther trodde han ikke kompromisset, men vi vet at selv om han ikke ville ble det til det til slutt. Men Jesus er totalt kompromiss løs. Det vil aldri forandre seg. Så når vi har en Frelser og Herre som er fri for kompromisser så må vi også være det. Er vi ikke det ber vi om tilgivelse hver gang vi går på akkord og omvender oss. Ferdig men den saken der og da. 

Når man gir vitnesbyrd som jeg har tenk å gjøre nå; er man alltid i fare for å bli stemplet som det ene eller det andre. Det er derfor at vitnesbyrd i dag er sjelden vare. Man ønsker ikke å utlevere seg selv eller å ”opphøye” seg selv fordi det er det mange tror at noen gjør når de forteller hva Jesus har gjort i deres liv. De glemmer at den som vitner gir all Ære til Jesus. Men når du har jobbet nok blant utslåtte så vil du til slutt komme til den erkjennelsen at uten å gi av deg selv vil du aldri bli godtatt eller stolt på. Langt mindre trodd.

Så her kommer da mitt vitnesbyrd om rydding. Det er forskjellige doktrine som det strides om; først av alt dåp i vann. Dernest Dåp i Ånd. Det siste er jo ikke så mye å stride om siden det er Jesus som utfører den Dåpen så vi bør overlate det hele til Ham. Så har vi nåden, eller hva som er falsk nåde for å si det sånn. Hyper-nåde. Og helliggjørelse, rettferdiggjørelse, synd, tro osv. Ikke minst her på gruppa RKK og samarbeide med denne ”kirke” inklusive utleggelse om Skjøgen i Åpenbaringen. Så kommer da tunge ting som kalvinisme, OSAS (en gang frelst alltid frelst) og alt fra sekter til pinsevenners spesial dormer og doktriner. 

Fra tid til annen, eller ganske ofte, så går jeg i bønn til Herren om den forståelse jeg har av Skriften når det gjelder alt dette med mer. Jeg studerer Skriften på nytt og går igjennom nye påstander samt de gamle påstander og dobbeltsjekker og ber mer og sjekker igjen. Alt dette i ydmykhet om at jeg kanskje har forstått feil, hørt feil eller har kompromisset eller rett og slett har vantro. Jeg rydder.

Og jeg har det for øyet at hvis det viser seg at jeg kan ha den minste forståelse for at jeg har gått på en falsk lære så er jeg mer enn villig til å omvende meg. Jeg er villig til å høre på nye vinklinger fra søsken, men er IKKE villig til å høre gamle om og om og om igjen. De gamle tar jeg hånd om sammen med Jesus hvis Ånden nøder meg til å ta en rydderunde. Jeg kan de gamle for å si det sånn. Allikevel går jeg over dem og dobletsjekker.

For å ta et eksempel: Noen går så langt å bruke bare (altså tatt ut av kontekst) det som i min Norsk Bibel 1988 står i parentes i KJV:

gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst.Ef 2:5 (undertrekning gjort av meg)
Even when we were dead in sins, hath quickened us together with Christ, (by grace ye are saved;) Eph.2:5
Man refererer til dette alene ”av nåde er dere frelst”, vel vitende om at i tre vers lenger nede står dette:

8 For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. 9 Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg. 10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. Ef 2:8-10
Når slike dogmer kommer opp så er min tålmodighet slutt av den grunn at vedkommende er ute for å diskutere og har en diksjonsånd. Det er faktisk mange som har det på Facebook. Som kaller seg etterfølgere av Jesus. Den siste jeg møtte på fornektet Helvete og kunne ikke finne noe i Skriften som forklarte homofili som syndig.

Så ett sted går grensen for hva vi trenger å rydde i. Når vi kommer til disse ting er det snakk om at vi trenger å kaste ting ut. Hvis ikke gjør vi mer enn å kompromisse. Vi forkynner et annet evangelium og har forbannet oss selv i henhold til Skriften. 


No comments: