Wednesday, September 26, 2012

Farene for å ta for lett på viktigheten av Åndsdåp.

Jeg vil nå, forhåpentlig til manges glede, prøve å forklare viktigheten av dåp i den Hellige Ånd. Jeg vet jeg beveger meg inn på et område som mange teologer har utlagt før meg, med mer eller mindre sannhet, men så lenge jeg føler at Sannhetens Ånd nøder meg er jeg frimodig.

Joh 20:22: Og da han hadde sagt dette, åndet han på dem og sa til dem: Ta imot Den Hellige Ånd!

Vi er nødt for å holde denne hendelsen opp og i forbindelse med dette utsagnet, begge fra Jesus fortalt gjennom Johnannes som var til stede:

Joh 16:7: Men jeg sier dere sannheten: Det er til gagn for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke talsmannen til dere. Men går jeg bort, da skal jeg sende ham til dere.

Altså etter at at Jesus har reist. Altså etter at han åndet på dem. Dette bekreftes også fortalt av Lukas:

Apg 1:4: Da han var sammen med dem, bød han dem at de ikke skulle forlate Jerusalem, men vente på det som Faderen hadde lovt, det som dere, sa han, har hørt om av meg.

Apg 1:8: Men dere skal få kraft idet Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være mine vitner både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til jordens ende.

Hva er så forskjellen mellom disse to hendelser? Svaret finner vi her:

Joh 14:17: sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kjenner ham ikke. Dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere.

Vi trenger KJV for å komme nærmere dette: [Even] the Spirit of truth; whom the world cannot receive, because it seeth him not, neither knoweth him: but ye know him; for he dwelleth with you, and shall be in you. John 14:17
«for han bor hos dere, og skal være i dere.»

Nå, for å skjønne dette bedre må vi også ta følgende til etterretning:

Men en av de tolv, Tomas, det er tvilling, var ikke sammen med dem da Jesus kom. Joh 20:24 (Joh 20:22: Og da han hadde sagt dette, åndet han på dem og sa til dem: Ta imot Den Hellige Ånd!)

Mens da de ble døpt i den Hellige Ånd:

Og da pinsefestens dag var kommet, var de alle samlet på samme sted. Apg 2:1

Enda mer må vi legge merke til i kapittel 21 at de hadde i særlig mer i tanken enn å dra ut å fiske fisk, mens etter å bli døpt i den Hellige Ånd hadde de ikke annet i tanken enn å fiske mennesker.

Jesus hadde vist seg for dem en gang uten Thomas, og så en gang med Thomas og så står det:

Dette var tredje gang Jesus åpenbarte seg for disiplene etter at han var oppstått fra de døde. Joh 21:14

Så ut i fra dette må vi kunne gjøre den slutning at det å «ta imot den Hellige Ånd» og det å «bli døpt i den Hellige Ånd» er ikke samme sak.

Siden Jesus bruker ordene bo hos dere (bli hos dere) ved første tilfelle av tilstedeværelse av Ånden og bli døpt (kraften kommer over dere) nå Han snakker om det andre tilfelle av Åndens utgytelse, så må vi tolke dette slik at det ikke er samme sak.

Så hvordan skal vi kunne forklare dette på best mulig måte? Vi må ta utgangspunkt i at mange som tar imot Jesus ikke alltid (jeg kun kanskje brukt sjeldent, men i Afrika skjer dette ofte samtidig) bli døpt i den Hellige Ånd med tunger som tegn. Dette, spesielt i Europa, USA og Asia, skjer på et senere tidspunkt. Jeg har selv vært igjennom mye (eller masse) om dette og likeledes mange jeg har hatt samtaler med. Vi leser også at så tidlig som i Apostlenes Gjerning var ikke dette alltid til stedet; at tro og Åndsdåp kom samtidig.

Men det vi vet er at den Hellige Ånd er tilgjengelig som Hjelper i det sekundet vi tar et standpunkt for Jesus. Altså må det kunne om mulig forklares.

Jeg tror at vi kan si det slik. Når du tar et standpunkt for Jesus og begynner å gå på veien til Himmelen og Evig Liv med Ham så tar Åndene deg ved hånden eller rundt skulderen. Det er ikke helt det samme som å få Ham iboende i hjertet, men dog. Han er sterkt tilstedte.

Jeg håper med dette ydmykt å kunne gi et lys om noe kanskje mange lurer på.

Vi MÅ ALLE bestrebe oss på å bli døpt I den Hellige Ånd. Det er her Salvesen og Kraften ligger. Disiplene ble åndet på at Jesus med beskjed «ta imot den Hellige Ånd», men allikevel ble de trengt formant om ikke å gjøre noen ting før de ble iført Kraft, altså Døpt i den Hellige Ånd. Jeg sier ikke at vi ikke kan begynne å vitne så snart vi er kommet til tro, det skal vi absolutt gjøre, men jeg sier at vi ikke har anledning til å ta en tjeneste. Det er Jesus som utnevner i følge referanse til Paulus undervisning i Efeserbrevet kapitel 4 og videre i første brevet til Korint i kapitel 12. Altså er det den Hellige Ånd som utnevner. Han er den som er her. Jesus sitter nå ved Faderens høyre hånd i Himmelen.

Alt for mange blir tildelt en tjeneste av et eldsteråd, en pastor eller et menighets råd. Eller til og med tar seg en egen tjeneste ut i fra egen behov. Alt for mange har en egen agenda og alt for mange har ikke blitt døpt i den Hellige Ånd.

Det er tjenester som kan utføres uten dåp i Den Hellige Ånd, men lederen for disse tjenester må ha blitt utvalgt av Ånden. Jeg tenker her på hjelpemidler som Alpha og andre roller i menigheten. De tjenester som kommer inn under omtalte skriftsteder må ha blitt utvalgt og innsatt av Ånden. Altså også være døpt i den Hellige Ånd.

Det må bli slutt på den utingen at gode venner utnevner hverandre etter forgått befinnende. At det blir stemt over innsettelse av pastor på menighetsmøter og holdt andre svært tvilsomme oppnevnelser i tråd med den sekulære handlemåte som er det blir gjort i mange tilfeller.

Dette har store konsekvenser for menigheten dersom det finner sted. Man kan ikke regne med fremgang og suksess for en menighet som praktisere disse ting. Så når vi ser rundt oss og ser nesten ingen frukt må vi stille oss en mengde kritiske spørsmål samtidig som vi går ned på kne og omvender oss fra alle disse verdslige praksiser.

(NB88BM brukt til referanse samt KJV)

No comments: