Monday, August 13, 2012

Slik skal de legge mitt navn på Israels barn, og så vil jeg velsigne dem.


Herren velsigne deg og bevare deg! Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred! Slik skal de legge mitt navn på Israels barn, og så vil jeg velsigne dem. 4M 6:24-27

Slik har vi velsignet menigheten i alle tider. Hvorfor i all verden har vi gjort det? Når Herren sier: «Slik skal de legge mitt navn på Israels barn, og så vil jeg velsigne dem.»

Enkelt og greit fordi vi har forstått skriften om at Israel er menigheten.

Så hvor kommer den gamle tradisjonen fra at vi skal velsigne Israel som folkeslag, jødefolket, 12 stammer, sekulær stat, geografisk landområde eller hva vi måtte ønske å definere det som. De fleste tenker vel på landet Israel og mener dermed det Hellige land eller det lovede land eller: 4M 35:10: Tal til Israels barn og si til dem: Når dere er gått over Jordan inn i Kana'ans land,

Jo tradisjonen som ikke stemmer med Guds Ord er fra: Jeg vil velsigne dem som velsigner deg, og den som forbanner deg, vil jeg forbanne. Og i deg skal alle jordens slekter velsignes. 1M 12:3

Herren snakker om Abraham: Da Skriften forutså at det er ved tro Gud rettferdiggjør hedningene, forkynte den på forhånd dette evangelium for Abraham: I deg skal alle folk velsignes. Gal 3:8

Men det hadde vært velsignelse før dette: 1M 1:22: Gud velsignet dem og sa: Vær fruktbare og bli mange og fyll vannet i havet, og fuglene bli mange på jorden!
1M 9:1: Og Gud velsignet Noah og sønnene hans og sa til dem: Vær fruktbare, bli mange og fyll jorden.

Og etter dette:

1M 17:20: Og Ismael – også om ham har jeg hørt deg: Se, jeg vil velsigne ham, jeg vil gjøre ham fruktbar og gi ham en overmåte tallrik ætt. Han skal bli far til tolv høvdinger, og jeg vil gjøre ham til et stort folk.

Det var omskjærelsens pakt Gud gjorde med Abraham som videre ble stadfestet ved Loven gitt ved Moses. Hvis vi er så hengt opp i dette med velsignelsen og Abraham og trekker dette til at vi skal velsigne Israel som et land og som et påbud for dermed å oppnå velsignelse og hvis vi ikke gjør det så vil hele landet Norge og alle andre land som USA bli forbannet, så må vi jo absolutt holde fast ved omskjærelsen også.

8 Da Skriften forutså at det er ved tro Gud rettferdiggjør hedningene, forkynte den på forhånd dette evangelium for Abraham: I deg skal alle folk velsignes. 9 Så blir da de som har tro, velsignet med den troende Abraham. 10 For alle de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse, for det er skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det. 11 Og at ingen blir rettferdiggjort for Gud ved loven, det er klart, for: Den rettferdige av tro, skal leve. 12 Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det. 13 Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse ved at han ble en forbannelse for oss. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. 14Dette skjedde for at Abrahams velsignelse skulle komme til hedningene i Kristus Jesus, for at vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om. Gal 3:8-14

Og hører dere Kristus til, da er dere Abrahams ætt og arvinger ifølge løftet. Gal 3:29


11 For Skriften sier: Hver den som tror på ham, skal ikke bli til skamme. 12 Her er ikke forskjell på jøde og greker. Alle har de samme Herre, som er rik nok for alle som påkaller ham. Rom 10:11f



Dette med at vi skal velsigne Israel er en gammel tradisjon som ikke har hold i Skriften. Det er de troende menigheten som skal velsignes.

Likeledes:

1Pet 3:9:
så dere ikke gjengjelder ondt med ondt eller skjellsord med skjellsord, men heller velsigner. For dere er selv kalt til å arve velsignelse.

25 Dere er barn av profetene og av den pakt som Gud gjorde med våre fedre, da han sa til Abraham: Og i din ætt skal alle jordens slekter velsignes. 26 Det var til dere Gud først sendte sin tjener, da han oppreiste ham for å velsigne dere når hver av dere omvender seg fra sine onde gjerninger. Apg 3:25f

Matt 25:34:
Da skal kongen si til dem ved sin høyre side: Kom hit, dere som er velsignet av min Far! Arv det rike som er beredt for dere fra verdens grunnvoll ble lagt.

Men ikke så at Guds ord skulle ha slått feil. For ikke alle som stammer fra Israel, er virkelig Israel. Rom 9:6

28 For ikke den er jøde som er det i det ytre. Heller ikke er det omskjærelse, det som gjøres i det åpenbare, på kjødet. 29 Men den som er jøde i det skjulte, han er jøde. Og omskjærelsen er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven. En slik har sin ros, ikke av mennesker, men av Gud. Rom 2:28f

Dette er vers som vi roser oss av, men når det kommer til den gamle tradisjonen holder vi den opp og godkjenner hver minste ting som den sekulære staten Israel måtte finne på. Dett er ren spott mot det Herren sier når han påpeker at Han hater all urettferdighet.

Alt dette blir selvfølgelig til intet når vi vet at i den Nye Pakt gjelder følgende:
Matt 5:44:
Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere,

Så det er ikke noe problem og velsigne Israel eller jødene i det hele tatt, men kom ikke her å fortell at det er et påbud at vi skal holde på å velsigne Israel som en sekulær stat som vi gjør i neste alle menigheter verden over.

Likeledes:

Rom 11:25:
For jeg vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om denne hemmelighet – for at dere ikke skal anse dere selv for kloke: Forherdelse er for en del kommet over Israel, inntil hedningenes fylde er kommet inn.

Her er ikke greker eller jøde, omskåret eller uomskåret, barbar, skyter, trell, fri – Kristus er alt og i alle. Kol 3:11

11 For Skriften sier: Hver den som tror på ham, skal ikke bli til skamme. 12 Her er ikke forskjell på jøde og greker. Alle har de samme Herre, som er rik nok for alle som påkaller ham. Rom 10:11f


For å avslutte;

Det er kun en ting som teller i hele denne sammenhengen og det er hvor vi skal tilbringe evigheten. Absolutt ingen ting annet. Hør hva jeg sier; absolutt ingen ting annet. Og når det gjelder frelsen står vi alle likt, ved tro på Jesus Kristus, gjenfødelse i vann og ånd og utholdenhet til Enden. Absolutt ALLE står like stilt i dette, det finnes INGEN forskjell. Det er ingen som er mer eller mindre velsignet før dette eller etter dette.

Joh 3:18:
Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

No comments: